정기해운선사 선정요인에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 정원섭 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:59:16Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:59:16Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.date.submitted | 56904-11-25 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175796 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10106 | - |
dc.description.abstract | In order to obtain and maintain competitive advantage, under rapidly changing maritime environment, shipping liner should make efforts to reinforce their service capabilities. Shipping lines should accurately recognize and evaluate their service attributes. The objective of this study is to identify important factors in choosing liner shipping companies. In the present research, various service attributes for shipping lines were selected from previous studies and the observed data for 5 main service attributes were collected through a questionnaire survey from 40 concerned shipping experts. Moreover, shipping lines' relative service capabilities were measured by an additional survey process. The results of this study are as follows | - |
dc.description.abstract | Firstly, it is found that the freight rate is the most important factor among the 5 main service attributes, physical service, artificial service, information service and PR. It is very obvious that the freight rate directly effects on saving the logistics cost of the shippers. Secondly, it is found that the second important factor in choosing liner shipping companies is the physical service and the 3rd is the artificial service. But information service and PR is underestimated comparatively. Finally, this study shows that the handling of customer request, the reliability of sailing schedule, the image and reputation of companies and the salesman's expertise in the detailed factor is more highly evaluated than other detailed factors. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경 및 목적 = 1 제2절 연구의 범위 및 방법 = 2 제2장 해운서비스 현황 및 이론적 배경 = 4 제1절 해운서비스의 특성 및 중요성 = 4 1. 해운서비스의 개념 = 4 2. 해운서비스의 특성 = 4 3. 해운서비스의 중요성 = 7 제2절 정기선 해운서비스 시장 변화 = 12 1. 전략적 제휴에 의한 시장 과점화 = 12 2. 선복량의 과잉 = 17 3. 경쟁의 심화 = 21 4. 소비자 환경 = 22 제3절 정기해운선사 선정 요인에 관한 선행연구 고찰 = 23 제3장 AHP 분석방법 및 선행연구 고찰 = 26 제1절 계층분석적의사결정법(AHP)의 고찰 = 26 1. AHP 정의 = 26 2. AHP 특징 = 28 제2절 계층분석적의사결정법의 평가절차 = 29 1. 의사결정문제의 계층화 = 29 2. 평가기준의 쌍대비교(pairwise comparison) = 30 3. 가중치의 추정 = 33 4. 일관성 측정 = 37 5. 가중치의 종합 = 39 제3절 AHP에 관한 선행 연구 = 40 제4장 정기해운선사 선정 의사결정 모형 구축 = 44 제1절 세부평가 속성의 도출 = 44 1. 세부평가 속성 도출 방법 = 44 2. 세부평가속성의 분류 및 평가 항목 도출 = 46 제2절 평가 대안 설정 및 계층분석 구조 = 52 1. 평가 대안 설정 = 52 2. 계층분석구조의 구축 = 53 제3절 설문조사 대상자의 선정과 응답 결과 = 55 제5장 AHP 분석 결과 = 57 제1절 계층별 중요도 평가 = 57 1. 평가 항목의 중요도 = 57 2. 세부평가속성의 중요도 = 58 3. 최종 평가 대안 속성의 중요도 = 62 제2절 종합 중요도 평가 = 68 제6장 결론 = 74 제1절 연구의 요약 = 74 제2절 연구 결과의 시사점 = 75 제3절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 = 76 [참고문헌] = 78 【부록】 = 83 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 정기해운선사 선정요인에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Factors of Choosing the Liner Shipping Companies | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2009-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | JEONG | - |
dc.contributor.alternativeName | WON SEOP | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.