조선 M&S 환경구축을 위한 그래픽 사용자 인터페이스 시스템 구현 및 비교분석
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김대희 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:59:54Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:59:54Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.date.submitted | 56877-07-05 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175805 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10121 | - |
dc.description.abstract | This paper describes the development of graphic user interface (GUI) systems for the visualization of graphical results of engineering analyses or performance. Three representative computer graphic libraries, OpenGL, OpenCASCADE, and OpenGL Performer, are selected based on their performance and functionalities. Those libraries are integrated to Microsoft Foundation Class (MFC) to form a graphic window frame. Advantages and disadvantages of each GUI system are discussed to suggest a way to choose an appropriate graphic library suitable to a specific visualization purpose. The performance of the constructed GUI systems are analyzed with respect to their rendering capability. A complicated geometric model and its sub models are adopted for rendering with the standard data formats such as IGES, STEP, as well as other formats used in popular CAD systems. The results of rendering performance verifies the known capability of the graphic libraries. | - |
dc.description.tableofcontents | 1.서 론 1 1.1 연구 배경 2 1.2 연구 목적 2 1.3 연구 내용 2 2.그래픽 라이브러리 및 API 3 2.1 OpenGL 3 2.1.1 OpenGL의 구성 3 2.1.2 OpenGL API 4 2.2 OpenCASCADE 7 2.2.1 OpenCASCADE의 구성 7 2.2.2 OpenCASCADE API 8 2.3 OpenGL Performer 11 3. 그래픽 라이브러리 기반 GUI 시스템 구현 13 3.1 Microsoft Foundation Class 13 3.2 OpenGL 기반 GUI 시스템 14 3.2.1 OpenGL 기반 GUI 시스템 구성 14 3.2.2 WGL 14 3.2.3 PIXELFORMATEDSCRITOR 15 3.2.4 파서 16 3.3 OpenCASCADE 기반 GUI 시스템 18 3.3.1 OpenCASCADE 기반 GUI 시스템 구성 18 3.3.2 OpenCASCADE 기반 GUI 시스템의 기본적인 프레임 구성 19 3.4 OpenGL Performer 기반 GUI 시스템 20 3.4.1 OpenGL Performer 기반 GUI 시스템 구성 20 3.4.2 OpenGL Performer 기반 렌더링 구성 20 3.4.3 OpenGL Performer 기반 GUI 시스템 프레임 22 3.5 GUI 시스템의 비교 및 분석 24 4. GUI 시스템 렌더링 성능 테스트 26 4.1 테스팅 플랫폼 세팅 27 4.2 GUI 시스템 렌더링 성능 테스트 27 4.2.1 OpenGL 기반 GUI 시스템 렌더링 성능 테스트 33 4.2.2 OpenGL Performer 기반 GUI 시스템 렌더링 성능 테스트 33 4.2.3 OpenGL 기반 GUI 시스템과 OpenGL Performer 기반 GUI 시스템의 ... 34 5. 결 론 36 참 고 문 헌 37 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 조선 M&S 환경구축을 위한 그래픽 사용자 인터페이스 시스템 구현 및 비교분석 | - |
dc.title.alternative | Implementation and Analysis of Graphic User Interface Systems for Shipbuilding Modeling & Simulation Environment | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2008-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | KIM | - |
dc.contributor.alternativeName | DAE HEE | - |
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