중국 장강삼각주 3대 항만 상하이, 닝보-저우산항, 쑤저우항 코피티션 전략에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 송일파 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:02:48Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:02:48Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.date.submitted | 57044-06-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175865 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10186 | - |
dc.description.abstract | Modern port is a vital important fundamental facility leading a country or region joining economic globalization and maintaining the leadership in international competition. Due to the mutual dependence and promotion between port and trade, finance, manufacturing, ports have always been treated as the growing point of regional economics, the basis and leading industry of national economic development. important support of national economic regular operation and people's normal life. which also play an important role in econmic and social development. The Yangtze River Delta ports Group is the most densely distributed and largest cargo throughput port of the biggest five ports group in current domestic coastal port groups. This port group's operation and development is extremely important for our country's economic and social development. and country security, especially for Yangtze River Delta. However, during recent years due to regional protectionism and individual development status. each port considers their own benefit when developing ports which causes disorderly competition, blind expansion of scale, driving down service prices. investment waste and inefficient operation. From the current situation, the internal disorder among ports mainly expresses in the following points: the first one is the ports' repeated construction. Ports in some region develop blindly, construct too densely, economic hinterland overlap, ports' function similar. what's more, some general bulk cargos are obviously excessive and low-level repeated construction situation is serious, especially the medium-small sized ports' scale expansion, which causes the capabillity excessive, waste, loss and will bring health security problem. the second one is port position is not clear. some effevtive organization should be founded to plan the function and position for each port in order to avoid the difference between regional and overall environment. All the ports in the same ports group can't form into mutual complementary advantages and rational distribution in hardware facilities as new route's planning, container port construction, and software environment as information sharing, experience reference because of different economic benefit, which will lead to the whole competitiveness of the ports group | - |
dc.description.abstract | the third one is the disordered competition is becoming serious. The regional protectionism of ports causes unhealthy cutting down prices, gaining little return from large investment, obtaining decreasing economic benefit for resource competition, which hampers the port enterprises' development. So it has important theory and practical meaning to study the ports' coordinate development and governance mechanism. In order to work out the specific co-petition strategy for the three ports in Yangtze River delta: Shanghai port, Ningbo-Zhoushan and Suzhou ports. the paper first analyzed the current situation of the three ports, and then it spread out the superiority and inferiority of the three ports using SWOT analysis methodology, Finally it suggested that the three ports should carry out their co-opetiton strategy in some aspects, such as establishing the port association of Yangtze River delta and strengthening cooperation over feeder services among three ports. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract i 제1장 서론 1 제1절 연구배경 및 목적 1 제2절 연구방법 및 구성 3 제2장 항만산업 환경변화와 항만간 코피티션의 사례분석 4 제1절 항만물류 환경 변화 4 1. 세계 컨테이너 물동량 변화 4 2. 컨테이너 선박의 대형화 5 3. 항만 및 선사 간 전략적 제휴의 심화 7 제2절 항만 간 코피티션에 관련된 이론적 고찰 8 1. 코피티션의 발생배경 8 2. 코피티션의 개념과 특성 9 3. 항만 간 코피티션 전략의 필요성 11 제3절 항만 간 합작과 경쟁 사례분석 13 1. 항만 간 합작과 경쟁 사례 13 2. 사례분석 16 제3장 장강삼각주 지역 3대 항만의 현황 및 코피티션 현황 20 제1절 중국 항만의 현황 20 1. 중국의 항만개발전략 21 2. 중국의 항만정책변화 23 제2절 장강삼각주 지역 3대 항만 현황 25 1. 장강삼각주의 일반적인 현황 25 2. 상하이항의 현황 28 3. 닝보-저우산항의 현황 34 4. 쑤저우항의 현황 39 제4장 장강삼각주 3대 항만의 코피티션 추진 전략 44 제1절 장강삼각주 지역 3대 항만의 SWOT분석 44 1. 상하이항의 SWOT분석 45 2. 닝보-저우산항의 SWOT 분석 48 3. 쑤저우항의 SWOT 분석 53 제2절 3대 항만 코피티션 전략 추진 가능성과 강화방안 58 1. 3대 항만 코피티션 전략 추진 가능성 58 2. 3대 항만 코피티션 전략 강화방안 60 제5장 결론 71 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 71 제2절 연구의 한계점과 향후 연구과제 72 참고 문헌 73 <국내문헌> 73 <국외문헌> 74 <기타> 75 <표 목차> <표 2-1> 코피티션의 필요성 12 <표 3-1> 2013년 중국 10대 화물항만 물동량 현황 20 <표 3-2> 2013년 중국 10대 컨테이너항만 물동량 현황 21 <표 3-3> “十一五”기간 (2006-2010년) 중국항만개발동향 22 <표 3-4> “十二五”기간 중국항만개발동향 23 <표 3-5> 장강삼각주 3대 지역의 경제지표 26 <표 3-6> 상하이항 8대 항만터미널과 기능 29 <표 3-7> 상하이항 컨테이너터미널시설 현황 32 <표 3-8> 상하이 양산항 컨테이너 터미널 개발계획 33 <표 3-9> 닝보항 및 저우산항의 물동량 변화 37 <표 3-10> 닝보-저우산항 컨테이너 부두 시설 현황 38 <표 3-11> 쑤저우항 각 항만 구역의 시설 현황 43 <표 4-1> 상하이항의 SWOT분석 49 <표 4-2> 닝보-저우산항의 SWOT 분석 54 <표 4-3> 쑤저우항의 SWOT분석 58 <표 4-4> 3대 항만 코피티션 전략 추진 가능성 61 <그림 목차> <그림 3-1> 장강삼각주 지역도 25 <그림 3-2> 상하이항의 외관도 28 <그림 3-3> 상하이항 물동량 변화 추이(2005-2013) 31 <그림 3-4> 상하이항 컨테이너 물동량 변화 추이(2005-2013) 31 <그림 3-5> 닝보-저우산항의 외관도 34 <그림 3-6> 닝보항 및 저우산항 물동량 변화 추이(2005-2010) 36 <그림 3-7> 쑤저우항의 외관도 39 <그림 3-8> 쑤저우항 물동량 변화 추이(2005-2012) 42 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 국립한국해양대학교 | - |
dc.title | 중국 장강삼각주 3대 항만 상하이, 닝보-저우산항, 쑤저우항 코피티션 전략에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Co-petition Strategy among Shanghai port, Ningbo-Zhoushan and Suzhou ports | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2014-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | SONG YIBO | - |
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