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中國 主要 컨테이너 터미널의 效率性 分析에 관한 硏究

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dc.contributor.author 강산산 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:02:52Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:02:52Z -
dc.date.issued 2006 -
dc.date.submitted 56824-08-21 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175867 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10188 -
dc.description.abstract World container volumes have expanded rapidly in recent decades, and continued to grow. In particular, the soaring of china’s economy has lead to a sharp increase in the container cargo handling abilities of ports and terminals in China. In this paper, by employing the DEA-CCR model and DEA-BCC model, a comparative efficiency of China’s major container terminals is investigated. The selection of container terminals to be examined is based on the following way: 21 container terminals are selected among China’s top 10 ports in terms of container handling throughput in 2005, and 4 more are chosen from the remaining ports to make the total number being 25. This paper presents an approach to the measurement of efficiency. Data Envelopment Analysis(DEA) has particular applicability in the service sector. Applying mathematical programming techniques, DEA enables relative efficiency ratings to be derived within a set of analysed units. Thus it does not require the development of 'standard' against which efficiency is measured. although such standards can be incorporated in the DEA analysis. The efficiency of units is compared with an 'efficiency envelope' that contains the most efficient units in the group. The DEA efficient ratings can be a useful tool for port managers and for researchers, providing a deeper insight into port performance. The research on the efficiency of terminals in this paper will not only show us the comparative efficiency of container terminals, but also provide an opportunity to compare terminal efficiency among the different types of container terminal management. Therefore, this paper is of some value for the future development and management of ports and terminals, and also help the container terminal operating companies to develop their terminal management policies. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경과 목적 = 1 제2절 연구의 방법 = 3 제3절 논문의 구성 = 4 제2장 세계 항만산업의 환경변화 = 5 제1절 항만산업의 환경변화 = 5 1. 항만 관리·운영형태의 다양화 = 5 2. 전용터미널의 운영 = 8 3. 글로벌 컨테이너 터미널 운영사의 출현 = 10 제2절 중국 항만산업의 구조변화 및 항만경쟁 = 14 1. 글로벌 터미널 운영사의 중국항만시장 진출 = 14 2. 항만경쟁과 항만운영의 효율성 관심 증대 = 18 제3장 항만의 효율성 분석에 관한 선행연구 고찰 = 26 제1절 DEA 모형을 이용한 기존연구 = 26 제2절 선행연구의 한계점 = 32 제4장 효율성 평가 방법론 분석 = 33 제1절 효율성의 개념 및 측정방법 = 33 1. 효율성의 개념 = 33 2. 효율성의 측정방법 = 33 제2절 DEA 모형 = 37 1. DEA의 정의 = 37 2. DEA의 특징 = 38 3. DEA의 한계 = 39 4. DEA모형의 유형 = 40 제5장 중국 컨테이너 전용터미널의 효율성 분석 = 47 제1절 변수의 선정 = 47 제2절 분석 자료 = 48 제3절 컨테이너 터미널 효율성 분석 = 51 1. CCR 모형에 의한 효율성 분석 = 51 2. BCC 모형에 의한 효율성 분석 = 56 제4절 운영사의 유형별 터미널 효율성 분석 = 61 제6장 결론 및 향후 연구방향 = 68 제1절 결론 = 68 제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 69 참고문헌 = 71 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 中國 主要 컨테이너 터미널의 效率性 分析에 관한 硏究 -
dc.title.alternative A Study on the Efficiency Analysis of Chinese Main Container Terminals -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2006-08 -
dc.contributor.alternativeName Jiang Shan-Shan -
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해운경영학과 > Thesis
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