중소 물류창고업의 WMS 도입 
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 조지은 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:03:43Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:03:43Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.date.submitted | 56989-07-02 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175887 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10211 | - |
dc.description.abstract | Korea's national competitiveness in logistics has been shrinking due to high cost in labor and service that accounts for a substantial proportion of the total logistical expense. Unlike any other advanced countries where 3rd party logistics (3PL) services are popularized, 1st party logistics (1PL) and 2nd party logistics (2PL) have come into wide use domestically. Enterprises and shippers are now set to take action against such an old-fashioned service. Some enterprises have established a logistical division, which is installed with an advanced Warehouse Management System (WMS) and directly able to control the logistical flow. At the same time, the transition from 1PL/2PL to 3PL has been recently accelerated by the shippers to customize the supply chains and maximize the cost-efficiency. However, while this trial is manageable on the enterprise side, small and medium-sized companies have difficulty in implementing a self-manageable system mostly due to limited capital and administrative capability This thesis gives a case study of A company, as an example of a small and medium sized company managing its own WMS, and helps to understand how it satisfies the client's requirement and finds the best solution to the issues on 3PL. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract 7 제 1 장 서론 1 제 1 절 연구의 필요성 1 제 2 절 연구방법 및 목적 3 제 2 장 선행연구 및 문헌 고찰 5 제 1 절 선행연구의 고찰 5 제 3 장 물류센터의 현황 및 역할의 변화 7 제 1 절 물류센터의 현황 7 제 2 절 새롭게 부각되는 물류센터의 역할 9 제 3 절 WMS(창고관리시스템)의 기능 및 역할 11 1. WMS(창고관리시스템)의 정의 11 2. WMS(창고관리시스템)의 필요성 11 3. WMS(창고관리시스템)의 추세 13 제 4 장 국내 물류센터의 WMS(창고관리시스템) 활동 사례와 시사점 15 제 1 절 A기업 물류센터의 고객 맞춤서비스를 위한 활동과 운영 15 1. 회사개요 및 운영규모 15 2. WMS(창고관리시스템) 도입배경 17 3. WMS(창고관리시스템) 구축과정 19 1) 물류시스템 패키지 솔루션 계약 19 2) 네트워크 환경 구축 21 제 2 절 A기업의 WMS(창고관리시스템) 활동을 통한 효과 24 1. A기업의 WMS(창고관리시스템) 주요기능 24 1) 위탁 사 옵션 기능 26 2) 자동발주 생성기능 27 3) 입고관리 28 4) 출고관리 29 5) 재고수불관리 30 6) KPI분석관리 33 7) 작업관리기능 34 8) 마감, 수수료 정산기능 34 2. A기업의 WMS(창고관리시스템) 도입효과 35 1) 물류창고 WMS(창고관리시스템) 홍보 효과 35 2) 3PL 물류기업 유치 실현 38 3) 신규기업 유치에 따른 수익 창출 실현 39 제 3 절 A기업의 WMS(창고관리시스템) 활동 사례를 통한 시사점 40 제 5 장 결론 및 제언 45 제 1 절 결론 45 제 2 절 제언 47 참고 문헌 48 표 차례 <표-1> 새롭게 부각되는 물류센터 역할 10 <표-2> WMS 운영을 통한 서비스 효과 43 <표-3> A기업 년도 별 물류창고 분야 운영 분석현황 44 그림 차례 <그림-1> 물류센터의 변천과정 8 <그림-2> 국내 지역별 물류센터 분포 현황 9 <그림-3> A기업의 물류사업분야 사업 영역 15 <그림-4> A기업의 물류사업분야 조직도 17 <그림-5> A기업 통합 물류시스템 솔루션 계약 21 <그림-6> A기업 물류센터 AP기기 설치 장면 22 <그림-7> A기업 물류센터 각층 라인 연결 장면 23 <그림-8> A기업 물류센터 AP 설치 도면 24 <그림-9> 렉 장비 LOT 번호 부여 장면 26 <그림-10> WMS Option Policy 처리 사례 27 <그림-11> 바코드 출력물 샘플 29 <그림-12> A기업 물류센터 내부 출고 대기 장소 30 <그림-13> 현장 LAY OUT, KPI분석, FLOW 현황표 34 <그림-14> A기업 물류센터 WMS 흐름도 35 <그림-15> A기업 물류센터 WMS 특징 홍보 38 <그림-16> A기업 년도 별 WMS 도입 업체 실적현황 40 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 중소 물류창고업의 WMS 도입  | - |
dc.title | 및 그 효과에 관한 사례 연구 | - |
dc.title.alternative | Case study on the WMS introduction  | - |
dc.title.alternative | of small and medium-sized Warehouse companies and its effects | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2012-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | cho | - |
dc.contributor.alternativeName | ji-eun | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.