중·소형 항만의 경쟁력 확보 방안에 관한 연구 : 제3자 물류형 네트워크 항만으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김도연 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:03:47Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:03:47Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.date.submitted | 56823-07-21 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175889 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10213 | - |
dc.description.abstract | Small-and-medium-sized container terminals have been constructed around established big-sized terminals, which are also expanding their capacity to server their customers with more efficiency. However, the small-and-medium-sized container terminals have some restrictions when it comes to cargo volume and the number of vessels that they can attract. At the same time, due to the strategy of Korean government to attract private investment in ports, those terminals are funded and operated by construction companies, which have very limited experience or domain knowledge in container terminal operation business. This kind of situation and background makes them more difficult in winning customers like shipping companies. In order to be more competitive and attract more customers in this situation, the newly developed terminals can offer differentiated services for shipper companies and large-scale shipping lines. They can provide extensive logistics service for shipper companies and play a role of shipper with big volume for big shipping lines. In the past, logistics services from cargo booking to stevedoring had been provided by respective logistics service providers. The small-and-medium-sized terminals can offer the one-stop logistics services to help shipper companies save their logistics cost. This strategy will enable the terminals to collect more cargoes from such companies. On the other hand, the terminals can offer services as large-scale shippers based on the cargo volume that they collect from shipper companies. They can provide domestic shipper information, to some extent, for foreign forwarders, so that the forwarders can build a partnership with the terminals. This kind of differentiated strategy for their customers will make the newly developed terminals be more competitive in the port business. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 수행 방법 및 구성 3 제2장 중소형 항만의 개발현황 및 운영형태 4 2.1 항만의 역할 4 2.2 중·소형 항만의 개발현황 5 2.2.1 준공·운영 중인 컨테이너부두 7 2.2.2 건설중인 컨테이너부두 8 2.3 중·소형 항만의 운영형태 9 제3장 터미널과 기업간 물류네트워크 10 3.1 터미널과 기업간 물류네트워크 10 3.1.1 기존의 항만과 기업간 물류네트워크 10 3.1.2 제3자 물류형 터미널의 물류네트워크 11 3.2 터미널의 사업다각화 사례 12 3.2.1 외국 사례 12 3.2.2 국내 사례 13 3.3 항만운영회사의 사업다각화 실태 15 3.3.1 Hutchison Whampoa 그룹 15 3.3.2 PSA 16 3.3.3 P&O Port 18 3.3.4 Eurokai와 HHLA 18 3.3.5 ICTSI 19 3.4 해운회사의 LCL 콘솔서비스 실태 20 3.4.1 LCL 콘솔서비스 개요 20 3.4.2 LCL 콘솔서비스 실태 21 3.5 터미널 물류전문기업의 기피 현상 22 제4장 선사 및 화주의 터미널선택 요인 25 4.1 선사의 터미널선택 요인 25 4.1.1 기존 사례 연구 25 4.1.2 선사의 터미널 선택 요인 분석 27 4.2 화주기업의 터미널 선택 요인 28 4.2.1 화주의 터미널 선택 결정요인 29 4.2.2 화주기업의 터미널 이용 실태 29 4.2.3 화주 기업의 터미널 선택 요인 분석 33 4.3 터미널 관련 업종별 문제점 35 4.3.1 화물운송주선업 35 4.3.2 컨테이너 운송업과 CY업 36 4.3.3 창고업 36 4.3.4 포워더 37 4.4 전문 물류업체의 한계 39 제5장 터미널의 개발 방향 40 5.1 개발중인 터미널의 문제점 40 5.2 현재의 터미널물류 네트워크 문제점 40 5.3 종합물류서비스 주체로서의 항만 41 5.3.1 기존의 수출입 물류 네트워크 42 5.3.2 터미널 중심의 종합 물류 네트워크 43 5.4 항만 기능의 재정립 44 제6장 결론 47 참고문헌 49 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 중·소형 항만의 경쟁력 확보 방안에 관한 연구 : 제3자 물류형 네트워크 항만으로 | - |
dc.title.alternative | Schemes to Secure Competitiveness of Small and Medium Container Terminals | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2005-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Do-Yeon | - |
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