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철도물류 활성화를 위한 철송기지 인프라 우선순위 도출에 관한 연구

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dc.contributor.author 이준모 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:06:46Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:06:46Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57042-05-01 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175947 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10282 -
dc.description.abstract ABSTRACT Recently growth strategy paradigm is reaching the limit because of the global warming, weather accident and depletion of energy resources. To prevent the disaster by global warming and for the sustainable development of human, "Sustainable development' is proposed for the first time in 1987 at 'Our Common Future' which is the Brundtland Report of WCED(World Commission on Environment and Development ). Sustainable development is 'eco-friendly development which means we have to evaluate 'eco-friendship' and apply it. The most important thing is that sustainable development satisfies the desire of present generation for development and not impede the development ability of next generation at the same time. These concept implies that social responsibility of company is not the choice but the mandatory. The government and railway corporation try to increase the volume of the rail transport for a low-carbon green growth. However, the existing facilities about railway service infrastructure level have some problems. With the increase of import and export cargo volumes in domestic ports, rail transport volume is increasing. However, the main rail transport station becomes superannuated. On the contrary, the recent rail transport infrastructure and processing power are advanced. Therefore the system balance does not match each other. So there are barriers to mutual exchange. In order to develop sustainable transport system, each railway station has equal facility system and infrastructure. Compared to other transport system, rail transport stations interaction is much more important. The objective of this paper is to prioritize rail transport infrastructure for railway logistics improvement. -
dc.description.tableofcontents <제목 차례> Abstract I 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 3 제2장 철송장 인프라 분석 4 제1절 의왕ICD 4 1. 개요 4 2. 주변환경 4 3. 시설 및 장비현황 5 4. 입주사 운영현황 7 5. 컨테이너 반출입 현황 8 제2절 부산진역 10 1. 개요 10 2 주변환경 10 3. 통합운영 현황 10 4. 통합운영 효과 11 5. 부산진역 시설현황 12 6. 부산진 컨테이너 철도 수송현황 13 제3절 신선대역 13 1. 개요 13 2. 신선대역 시설 현황 14 3. 신선대역 철송장 운영형태 14 4. 철송장 시설 현황 15 5. 신선대역 컨테이너 철도 수송 현황 16 제4절 부산신항역(구 녹산역) 16 1. 개요 16 2. 주변환경 17 3. 시설물 현황 17 제5절 부산신항 철송장(PNC 철송장) 18 1. 개요 18 2. 시설물 현황 18 3. 부산신항 철송장 컨테이너 철도 수송 현황 19 제6절 철도수송 실적분석 및 전망 19 1. 부산항 대비 철도 수송 비율 19 2. 북항과 신항 철도 수송 비율 21 3. 부산항 물동량 대비 철도 수송 전망치 23 4. 의왕ICD 철송 취급 현황 31 5. 주요 철송장간 연계물량 현황 32 1) 오봉역 기준 철송 취급 현황 32 2) 부산진역 기준 철송 취급 현황 36 3) 부산신항역 기준 철송 취급 현황 39 6. 철송역별 하역능력 42 1) 의왕ICD 하역능력 42 2) 부산진역 하역능력 43 3) 부산신항역(PNC철송장) 하역능력 44 7. 철도 수송시장 미래 전망 45 제3장 AHP 분석방법 및 계층구조의 모형구축 48 제1절 계층분석의사결정법(AHP)의 고찰 48 1 AHP 정의 48 2 AHP 원리 48 제2절 계층분석적의사결정법(AHP)의 평가절차 49 1 의사결정문제의 계층화 49 2 평가기준의 쌍대비교 50 3 가중치의 추정 및 일관성 추정 51 4 가중치의 종합 51 제3절 AHP에 관한 선행 연구 52 제4장 철송기지 인프라 우선순위 도출을 위한 모형구축 55 제1절 철송기지 인프라 세부평가 속성의 도출 55 1. 철송기지 인프라 세부평가 속성 도출 방법 55 2. 철송기지 인프라 세부평가 속성의 분류 및 평가항목 도출 58 3. 철도물류 활성화를 위한 철송기지 인프라 계층분석구조의 구축 62 제2절 설문조사 대상자의 선정과 응답 결과 64 1. 설문조사 대상자의 선정 64 2. 설문 응답 결과 65 제5장 AHP 분석 결과 67 제1절 계층별 중요도 평가 67 1. 철도물류 활성화를 위한 평가 항목의 중요도 67 2. 철도물류 활성화를 위한 세부평가속성의 중요도 70 3. 철송기지간 상대적 발달(유리) 비교 72 4. 철도물류 활성화를 위한 세부평가속성의 종합 중요도 평가 77 5. 철송기지간 상대적 발달(유리) 분석 79 제6장 결론 80 제1절 분석 결과의 시사점 80 제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 82 참고문헌 83 <부록> 85 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.title 철도물류 활성화를 위한 철송기지 인프라 우선순위 도출에 관한 연구 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2014-02 -
dc.contributor.alternativeName Lee Jun Mo -
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항만물류학과 > Thesis
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