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초대형 컨테이너 선박의 항만네트워크 평가에 관한 연구

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dc.contributor.author 최장림 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:07:20Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:07:20Z -
dc.date.issued 2006 -
dc.date.submitted 56824-09-05 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175961 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10295 -
dc.description.abstract In 1990s the debate on very large ships made the mega ship and mega port concept emerge. Many studies have been done on such big ships by consultant, naval architects, port designers, ship operators, economists etc, with different points of view and results. However, an early study on the review of the literature identified some limitations and this study tries to overcome the shortage of the previous studies with particular emphasis on the evaluation of the sea port network for mega ships over 12,000TEUs. For this the 'Far-east - Europe' liner route was selected for the empirical study in which 8 vessels of 5,000TEU are providing weekly service. For 12,000TEU vessel 4 sea port network alternatives were established on the same route based on the survey of 18 liner shipping companies. Finally, the 4 alternatives were evaluated with respect to the service time taken to provide weekly service and the number of vessel needed in comparison with those of 5,000TEU vessel. The major issues and directions for further studies were suggested as well. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 내용 및 흐름 3 제2장 항만 네트워크 최적화의 주요 이슈 2.1 선박 대형화 5 1) 컨테이너 선박의 대형화 추세 5 2) 초대형선 발주 현황 6 3) 최대선형 재원 및 제약 요인 9 2.2 항만 개발 11 1) 터미널 대형화 11 2) 터미널 자동화 13 3) 신 터미널 유형 도입 20 2.3 하역 장비 24 1) 장비 대형화 24 2) 신 기술 적용 26 2.4 항만 및 선사의 변화 28 1) 기항지 축소 전략 28 2) 컨테이너선사의 전용터미널 확보 28 3) 선사간 전략적 제휴 확대 29 2.5 항만 네트워크 최적화 이슈 34 제3장 선행연구고찰 3.1 연구의 추세 35 3.2 하역시스템 부문 연구 37 3.3 선박운영 및 항만 네트워크 부문 연구 38 3.4 연구의 한계 및 주요 쟁점 42 제4장 초대형 선박 운항 제약 모형 4.1 초대형선의 제약 요인 43 1) 메가 선박에 대한 제약의 범위 43 2) 항만 개발 및 운영에 미칠 영향 43 4.2 항만 네트워크 문제 45 1) 항만 네트워크와 투자 45 2) 선박 운영 문제 45 3) 항만 네트워크 유형 46 4.3 평가 모델 50 1) 항만 네트워크 평가모델 50 2) 운항 스케줄 기반 평가 모델 53 4.4 선사 의향 조사 55 1) 설문조사 55 2) 최대 선형 56 3) 운항 시 문제점 57 4) 요구하역 소요시간 58 5) 기항 항만 60 제5장 최적 항만네트워크 분석 5.1 항만네트워크 구성 방법 62 1) 운항 스케쥴 관리 62 2) H'선사의 PF/SKED 사례 63 5.2 운항 노선 선정 65 1) 항만 네트워크 선정 65 2) 항로 특성 및 기종점(O/D) 분석 66 5.3 항만 네트워크 대안 선정 68 1) Base Case 68 2) 항만 네트워크 대안 68 5.4 대안 분석 74 1) 분석 과정 74 2) 분석 결과 75 5.5 최적 네트워크 80 제6장 결론 및 향후 연구방향 6.1 요약 및 결론 85 6.2 향후 연구 방향 87 참고문헌 89 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 초대형 컨테이너 선박의 항만네트워크 평가에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Evaluation of Container Sea Port Network for Mega Ships -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2006-08 -
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물류시스템공학과 > Thesis
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