컨테이너선의 총 비용 분석을 통한 노선별 최적선형 도출
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김태원 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:08:54Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:08:54Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.date.submitted | 56823-03-29 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176003 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10339 | - |
dc.description.abstract | Traditionally, determination of the optimal containership size is the most important factor for competitiveness of shipping companies in the shipping market. Under this environment, many shipping companies and economists have been studied about the problem. The objective of this research is to determine the optimal containership size by total shipping cost in the main trunk lines. Total shipping cost is calculated at the ground of capital cost, vessel operation costs, voyage costs, port charge and miscellaneous cost for 'Europe-Far East', 'Far East-North America' and 'Europe-Far East-North America' services. Analysis showed that the 6,500TEU containership is an optimal size on the 'Europe-Far East' and 'Europe-Far East-North America' services. And the 8,200TEU containership is an optimal size on the 'Far East-North America' service. Moreover, if the larger containerships over 8,200TEU class start operation afterward, it would be less competitive in the analyzed 3services. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract 제1장 서론 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 흐름 1 제2장 선행연구 고찰 및 모형설정 2.1 선행연구 고찰 3 1) Cullinane, Khanna and Baird 3 2) Tozer, Penfold 3 3) Wijnolst, Scholtens and Waals 4 4) 국내선사 5 2.2 총 비용 모형 6 2.3 경제성 모형 7 제3장 분석대상 선정 및 비용분석 방법 3.1 분석대상 선정 8 1) 분석대상 지역 8 2) 분석대상 노선 9 3) 분석대상 선박 14 3.2 비용분석 방법 15 1) 자본비용 15 2) 운영비용 16 3) 항해비용 17 4) 항만비용 20 5) 기타비용 23 제4장 총 비용 분석 4.1 유럽-극동 노선 24 4.2 극동-북미 노선 26 4.3 유럽-극동-북미 노선 28 제5장 선형별 경제성 분석 5.1 선형별 평균 적재율 30 5.2 선형별 경제성 분석 및 최적선형 도출 31 1) 유럽-극동 노선 31 2) 극동-북미 노선 33 3) 유럽-극동-북미 노선 35 5.3 대형선박의 경제성 분석 37 1) 대형선의 적재율에 따른 경제성 분석 37 2) 선박 대형화에 따른 선형별 총 비용 분석 38 제6장 결론 및 향후연구방향 6.1 결론 43 6.1 연구의 한계 및 향후연구방향 44 참고문헌 45 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 컨테이너선의 총 비용 분석을 통한 노선별 최적선형 도출 | - |
dc.title.alternative | Optimal Containership Size by Way of Total Shipping Cost Analysis | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2005-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Taewon | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.