한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

컨테이너 정기선사간 전략적 제휴의 성공결정요인에 관한 실증연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author 林仁範著 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:09:00Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:09:00Z -
dc.date.issued 2003 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174038 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10342 -
dc.description.abstract The objective of this study is to conduct an empirical analysis to find the determinants of successful alliances between container shipping companies. In order to fulfill this objective this paper is divided into four main parts. Firstly, this paper examined various concepts of strategic alliances through literature review. Secondly, this paper summarized previous empirical research related to determinants of successful strategic alliances. Thirdly, this paper conducted an empirical analysis to test the relation among variables related to the performance of strategic alliances between container shipping companies. Finally, this paper analyzed the determinants of the success of strategic alliances between container shipping companies. To test the hypotheses, data were collected via questionnaire survey among container shipping companies which have involved in alliances. The questionnaire data were analysed using the Statistical Package for the Social Science (SPSS) 10.0. To test the hypotheses, reliability test, factor analysis, correlation analysis and regression analysis of variance were conducted. The results of this study are as follows: Firstly, in case of strategic characteristics, strategic importance and manager's attitude affect the success of strategic alliances. Secondly, in case of partnership characteristics, commitment, trust, and interdependence were identified as the most important elements for the success of alliances between container shipping companies.. Thirdly, opportunism was regarded as the least important factor for the success of partnerships. Fourthly, in case of communication, communication quality and information sharing between partner companies were found to be as the most important elements which affect the successful strategic alliances. Finally, in case of management characteristics, systematic management was found not to affect the successful strategic alliance. In conclusion, in terms of strategic importance, manager's attitude, commitment, trust, interdependence, opportunism, communication quality, information sharing and systematic management were found to affect the performance of strategic alliances between container shipping companies. Container shipping companies which are already involved in alliances or are planning to make partnership should consider carefully those factors to improve their alliance performance. -
dc.description.tableofcontents 목차 Abstract 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경 = 1 제2절 연구의 목적 = 4 제3절 연구의 방법 및 구성 = 5 제2장 전략적 제휴에 관한 이론적 고찰 = 8 제1절 전략적 제휴의 개념 = 8 1. 전략적 제휴의 정의 = 8 2. 전략적 제휴의 동기 및 목적 = 12 3. 전략적 제휴의 형태 = 17 제2절 제휴유형 선택에 관한 일반적 접근법 = 33 1. 산업조직 이론 (Industrial Organization Theory : I/ O) = 34 2. 거래비용 이론 (Transaction Cost Theory) = 35 3. 자원의존 이론 (Resource- Based Theory) = 37 4. 전략적 보완 이론 = 38 5. 네트워크 이론 (Network Theory) = 39 제3절 전략적 제휴의 성공결정요인에 관한 선행연구 = 41 1. 일반산업에서의 선행연구 = 41 2. 해운산업에서의 선행연구 = 60 제4절 컨테이너 정기선사간 전략적 제휴의 현황 = 66 1. 글로벌얼라이언스(Global Alliance) 현황 = 66 2. 글로벌제휴 그룹과 기타 선사간 전략적 제휴 = 76 3. 한중항로에서의 국적선사 공동운항 = 79 4. 한일항로에서의 국적선사 풀(Pool) 협정 = 82 제3장 연구설계와 가설설정 = 86 제1절 연구설계 = 86 1. 연구설계 = 86 2. 변수의 조작적 정의와 측정 = 89 3. 표본설계 및 설문지의 구성 = 100 제2절 연구가설의 설정 = 103 1. 선사간 제휴의 전략적 성격 = 103 2. 제휴의 자원특성 = 107 3. 파트너쉽의 속성 = 108 4. 기회주의 = 110 5. 의사소통행위 = 110 6. 제휴의 관리적 특성 = 112 제4장 실증분석 = 114 제1절 자료의 분석 = 114 1. 표본의 특성 = 114 2. 측정변수의 신뢰성 검증 = 115 3. 요인분석 = 117 제2절 연구가설의 검정 = 122 1. 전략적 제휴 성공의 측정 = 122 2. 선사간 제휴의 전략적 성격에 대한 가설검정 = 126 3. 선사간 제휴의 자원특성에 대한 가설검정 = 128 4. 선사간 제휴의 파트너쉽 속성에 대한 가설검정 = 129 5. 기회주의에 대한 가설검정 = 130 6. 선사간 제휴의 의사소통 행위에 대한 가설검정 = 131 7. 선사간 제휴의 관리특성에 대한 가설검정 = 132 제5장 결론 = 135 1. 연구의 요약 및 시사점 = 135 2. 연?맛? 한계점 = 138 참고문헌 = 140 정기선사의 전략적 제휴 성공결정요인에 관한 설문서 = 148 -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 컨테이너 정기선사간 전략적 제휴의 성공결정요인에 관한 실증연구 -
dc.title.alternative An Empirical Study on the Determinants of the Successful Strategic Alliances between Container Shipping Companics -
dc.type Thesis -
Appears in Collections:
해운경영학과 > Thesis
Files in This Item:
000002174038.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse