컨테이너 터미널 운영자의 책임에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 손현범 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:09:29Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:09:29Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56961-10-28 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176019 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10356 | - |
dc.description.abstract | Under the Korea's economic circumstances, which have lack of natural resources and have been highly dependant on foreign economic trend, smooth international trade is the most important part because it has highly contributed to Korea economic growth. To make continuous advancement in international trade of Korea, there are some tasks to be performed regarding international carriage of goods: studying, establishing effective law system, and implementing up-to-date policies. Recently, shipping and port industries have rapidly changed. Vessels have become bigger and exclusively operated. At the same time, port terminals have transformed to mechanized and exclusive-operated terminals. Furthermore, ports have expanded its function to intermodal logistics center which totally performs from loading and discharging of in-and-out-bound vessels, storage, and customs procedures to distribution-and-information center. In short, these days, ports are called as "the total logistics distribution complex." In this situation, for better logistics flowing smoothly within the legal framework, the uniformity of Liability Laws is getting more and more important. At this point, "the uniformity of Liability Laws" means not just on the international uniformity of Liability of Sea Carriers but on the Liability of Port Terminal Operators who are responsible for a wide range of parts in international trade as mentioned above. Currently, however, under the existing laws of Korea, there are no standardized laws on the Liability of Terminal Operators in international trade. Therefore, this paper will show reform measures on legal problems related to liability and indemnify of container terminal operators by studying stevedoring agreements, agreements on carriage of goods by sea, and 1989 Convention on Liability of Operators of Transport Terminal in International Trade. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 2 제2장 컨테이너 터미널 운영자의 법적지위 4 제1절 컨테이너 터미널 운영사업의 개념 4 Ⅰ. 컨테이너 터미널 운영사업의 의의 4 Ⅱ. 컨테이너 터미널 운영사업의 법적 성질 6 제2절 컨테이너 터미널 운영자의 일반적 책임 8 Ⅰ. 채무불이행책임 8 Ⅱ. 불법행위책임 12 제3장 컨테이너 터미널 하역약관상의 책임문제 13 제1절 컨테이너 터미널 하역약관의 의의 13 Ⅰ. 약관의 목적 13 Ⅱ. 약관의 법적 성질 13 III. 항만하역약관의 보편적 효력 13 제2절 컨테이너 터미널 운영자의 하역약관상 책임 17 Ⅰ. 책임원칙 및 책임기간 17 Ⅱ. 면책사유 18 Ⅲ. 책임한도 및 배상책임 18 제4장 해상운송계약상 터미널 운영자의 책임문제 20 제1절 해상운송계약에서의 제3자의 권리인정 20 Ⅰ. 묵시적 계약법리 20 Ⅱ. 계약조건에 의한 위탁 22 Ⅲ. 사용자책임에 의한 접근 24 Ⅳ. 사회적 이익에 의한 접근 25 제2절 선하증권 이면약관에서의 터미널 운영자의 책임 관계 26 Ⅰ. 히말라야약관 26 Ⅱ. 책임기간약관 42 Ⅲ. 순환보상약관 42 제3절 해상운송협약상에서의 컨테이너 터미널 운영자의 책임 43 I. 헤이그 비스비 규칙 43 Ⅱ. 함부르크 규칙 49 III. 로테르담 규칙 50 제5장 1989년 국제화물터미널운영자 책임협약상 터미널 운영자의 책임 53 제1절 협약의 의의와 제정경위 53 Ⅰ. 협약의 의의 53 Ⅱ. 제정경위 55 제2절 협약의 중요내용 56 I. 적용범위 56 II. 책임의 주체 58 III. 책임의 내용 60 VI. 책임제한 63 제6장 결 론 70 참고문헌 73 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 컨테이너 터미널 운영자의 책임에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Liability of Container Terminal Operators | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Son | - |
dc.contributor.alternativeName | Hyun-Bum | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.