한국해양대학교

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컨테이너터미널의 서비스품질 척도 개발

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dc.contributor.author 김동진 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:09:42Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:09:42Z -
dc.date.issued 2006 -
dc.date.submitted 56822-12-26 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176027 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10363 -
dc.description.abstract There is a relative dearth of literature to Container Service Quality, although a lot of studies were achieved for Service Quality in the internal and external. The Service Quality has been recognized as the most effective marketing asset in companies' competition. The high Service Quality effectively positions the core strategy of own company in the market. Like this, It is the most important for competitiveness improvement of Service Quality to enhance customer satisfaction so that domestic container terminals might have future competitive superiority. However, some parts of Service Quality have not given a definition so far, since it has a complex structure. Typically, the concept of Container Terminal Service has been used in respect to port service until now. There is no necessity to distinguish container terminal service by concept or property. The purpose of this study is to develop the most appropriate Service Quality in the container terminal through empirical analysis such as existing theoretical studies, expertise survey and SAS program. It is necessary to show the way of evaluating Container Terminal Service's importance and Service Quality. This study intends to understand overall satisfaction survey by Container Terminal Service's evaluation through Regression Analysis where customer satisfaction will be the dependant variable. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서 론 = 1 제 1 절 연구의 배경 및 목적 = 1 1. 연구의 배경 = 1 2. 연구의 목적 = 2 제 2 절 연구의 방법과 범위 = 3 제 2 장 항만과 컨테이너터미널 = 6 제 1 절 서비스품질에 관한 연구 = 6 1. 서비스품질에 관한 개념과 특성 = 6 2. 서비스품질의 측정요인 = 6 제 2 절 기존 연구들의 고찰 = 10 1. 항만선택에 있어 내ㆍ외적 구분에 관한 연구 11 2. 항만선택의 결정요인에 관한 연구 = 13 3. 해운 및 항만물류서비스품질 측정에 관한 연구 = 16 제 3 절 항만산업의 범위 및 서비스 특성 = 18 1. 항만과 컨테이너터미널의 관계 = 19 2. 항만산업의 특성 및 범주 = 20 3. 항만서비스의 특성 = 22 제 4 절 컨테이너터미널에 관한 고찰 = 26 1. 컨테이너터미널의 기능 및 시설 = 26 2. 컨테이너터미널 서비스 이용자(선사, 화주, 복합운송주선인) = 31 3. 컨테이너터미널 서비스의 특성 = 34 제 5 절 각 운영자별 서비스 제공 범위 및 대상의 구분 = 35 1. 항만 운영자가 제공하는 서비스의 범위 및 대상 = 36 2. 컨테이너터미널운영자가 제공하는 서비스의 범위 및 대상 = 37 3. 서비스 제공 주체별 비교 = 41 제 3 장 컨테이너터미널 서비스품질의 속성 구분 = 45 제 1 절 기존 연구의 비교에서 본 컨테이너터미널 서비스품질 = 45 1. 기존 연구를 통한 컨테이너터미널 서비스의 특성 = 45 2. 변수의 조작적 정의 = 47 제 2 절 항만 및 컨테이너터미널 서비스의 조사 및 정리 = 49 1. 항만 및 컨테이너터미널 서비스의 속성변인 추출 = 49 제 3 절 컨테이너터미널 서비스품질의 속성 = 52 1. 항만과 컨테이너터미널 서비스품질 요소의 분류 = 52 2. 컨테이너터미널 서비스품질 속성별 분류 = 54 제 4 장 연구모형 및 가설의 검증 = 57 제 1 절 연구모형 = 57 제 2 절 전반적인 서비스품질과 고객만족의 관계 = 58 1. 서비스품질과 고객만족에 관한 연구 = 58 제 5 장 연구방법 = 60 제 1 절 연구대상 = 60 제 2 절 설문지의 구성 = 60 제 3 절 응답기업의 일반적 특성 = 60 제 6 장 실증분석 = 62 제 1 절 컨테이너터미널 서비스 차원 개발을 위한 실증분석 = 62 1. 탐색적 상관관계 분석 = 62 2. 탐색적 요인 분석 및 신뢰성 분석 = 63 3. 연구단위별 상관관계 분석 = 67 4. 척도정제절차를 거친 최종적인 컨테이너터미널 서비스품질 차원 = 68 5. 연구의 가설 검증 = 69 제 7 장 결 론 = 75 제 1 절 연구 결과 및 시사점 = 75 제 2 절 차후의 연구방향 = 77 참고문헌 = 78 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 컨테이너터미널의 서비스품질 척도 개발 -
dc.title.alternative Developing the Scale of Service Quality of the Container Terminal -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2006-02 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName dong-jin -
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동북아물류시스템학과 > Thesis
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