컨테이너터미널 재해 분석 및 개선방안
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 이남수 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:09:55Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:09:55Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.date.submitted | 57014-11-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176034 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10370 | - |
dc.description.abstract | Abstract The container terminals that handle most of the import and export cargo volume are rapidly growing with expansion of shipping industry, especially along with deployment of ultra-large container vessels. The recent automated container handling system in the container terminal industry leads to decrease in the human-accidents thanks to minimization of manning input, but calls of ultra large container vessels, equipment modernization, and developments of various operations methods focused on productivity improvement are affecting the increase in the material-accidents. It is difficult to find the study on such material-accidents case, while there are many studies on the human-accidents that often occurred in the conventional piers relying on the manned cargo handling system in the past. Hence, this study is to aim to decrease the accidents based on Fishbone Diagram which analyzes the factors of the accidents and improve business service quality based on BPR(Business Process Reengineering) which seeks ways to decrease the accidents in container terminals. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 제 1 절 연구배경 및 목적 1 제 2 절 연구방법 및 구성 3 제 2 장 재해 연구 방법론 6 제 1 절 재해요인 개선 관련 연구 분석 기법 6 1. 특성요인분석(Fishbone Diagram) 기법 6 2. BPR(Business Process Reengineering) 기법 7 3. 업무절차혁신(Process Innovation) 기법 8 4. 6 SIGMA DMAIC 기법 9 5. 위험성평가(Risk Assessment)기법 10 제 2 절 재해 관련 산업별 연구 동향 11 제 3 절 재해 관련 선행연구 고찰 12 제 3 장 이론적 고찰 15 제 1 절 특성요인분석(Fishbone Diagram) 기법 15 1. 정의 15 2. 활용 16 3. 작성절차 17 4. 특성요인도(Cause-and-Effect Diagram) 20 제 2 절 BPR(Business Process Reengineering) 21 1. BPR의 기본개념 21 2. BPR의 유래 24 3. BPR이 등장하게 된 배경 25 4. BPR의 기본정신 27 5. BPR의 핵심요소 29 6. BPR의 추진단계 30 7. BPR 도입 시 고려사항 30 8. BPR 후 변화 31 9. Process와 Reengineering 연구 32 10. BPR 도입 효과 34 제 4 장 재해요인 분석과 개선방안 35 제 1 절 컨테이너터미널 작업시스템 35 1. 작업절차 35 2. 장비개요 38 제 2 절 컨테이너터미널 재해 현황 42 1. 발생형태별 재해 현황 44 2. 직종별 재해 현황 45 3. 장소별 재해 현황 46 4. 연령별 재해 현황 47 5. 근속연수별 재해 현황 48 6. 원인별 재해 현황 49 7. 시간대별 재해 현황 50 8. 월별 재해 현황 52 9. 부산신항 컨테이너터미널 재해 현황 53 제 3 절 특성요인분석(Fishbone Diagram) 기법에 의한 재해 요인 분석 57 1. 추락 재해요인 분석 57 2. 충돌 재해요인 분석 62 3. 전도 재해요인 분석 68 4. 협착 재해요인 분석 71 5. 인적재해 재해요인 분석 74 6. 직종별 재해요인 분석 76 7. 연령별 재해요인 분석 76 제 4 절 Brain Storming 에 의한 개선방안 77 1. 업무적 절차개선 78 2. 기술적 시설개선 79 3. 관리적 제도개선 79 제 5 절 BPR 적용에 의한 개선방안 80 1. 시스템 개선 81 2. 인력관리 개선 82 3. 고객에 대한 보상제도 개선 84 4. 시설 및 설비 개선 85 5. 재해예방 제도 개선 85 제 5 장 결론 87 제 1 절 연구결론 87 제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구과제 89 참고문헌 91 1. 국내문헌 91 2. Web Page 94 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 컨테이너터미널 재해 분석 및 개선방안 | - |
dc.title.alternative | 컨테이너터미널 재해 분석 및 개선방안 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2013-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Lee Nam Su | - |
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