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크루즈선 운항일정계획 최적화 모형에 관한 연구

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dc.contributor.author 권해규 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:10:33Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:10:33Z -
dc.date.issued 2001 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174040 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10389 -
dc.description.abstract The growth rate of the world-wide cruise industry has surpassed all the other tourism and leisure industries for over 20 years. Many reports keep saying that this growth will continue for many years to come. In spite of this great growth and the following economic importance of the cruise industry, the decision making problems for cruise ship management have been usually dealt simply by the manager's experiences and intuitions. There has been few academic research yet on analytic decision making models for supporting cruise ship routing and scheduling problems. The routing and scheduling of a cruise ship has its own uniqueness different from that of any merchant ship. The operation of a typical cruise ship is much like a liner in some sense, but it also has something like a bulk cargo ship at the same time. This uniqueness makes the cruise ship scheduling problem need a new decision making model different from the existing ones developed for merchant ships. This paper presents a decision making model for the cruise ship management, and this is the first model of this kind. A network based optimization model has been developed for a single cruise ship operation. It gives optimal ship scheduling patterns over the planning period for cruise ship managers who want to find out profit maximizing cruise ship routing and scheduling plan. A network solution method to find the optimal scheduling pattern is also developed. This network model can be equivalently transformed into a linear programming model, which makes the implementation of the model quite practical however complicated the given scheduling environment may be. The ship scheduling network developed in this study can also be used as a general framework to describe all the cruise ship routing and scheduling alternatives the cruise ship manager can figure out. -
dc.description.tableofcontents Abstract = ⅴ 제1장 서론 = 1 제1절 연구필요성과 연구 목적 = 1 1.1. 연구의 필요성 = 1 1.2. 연구의 목적 = 2 제2절 연구 내용 및 방법 = 2 2.1. 연구 대상 = 3 2.2. 연구 내용 및 방법 = 4 제2장 세계 크루즈 시장의 최근 동향 = 5 제1절 크루즈 여행의 유형과 주요 지역 = 5 1.1. 크루즈 여행의 정의 = 5 1.2. 크루즈 여행의 분류 = 6 1.3. 크루즈산업의 주요 지역 = 6 제2절 국외 크루즈 산업의 현황 = 8 2.1. 북미의 크루즈 산업 = 8 2.2. 유럽의 크루즈 산업 = 9 2.3. 아시아의 크루즈 산업 = 10 제3절 국내 크루즈 산업 현황 = 12 3.1. 국내 크루즈 시장의 현황 = 12 3.2. 국내 크루즈 산업의 발전 방안 = 13 3.3. 국내 조선산업과 크루즈선 건조 = 14 제4절 최근의 크루즈 이용객과 미래의 크루즈선 특징 = 16 4.1. 1996, 1997, 1998년의 크루즈 이용객 비교 = 16 4.2. 권역별 연간 Lower Berths 수 = 17 제5절 세계크루즈 시장현황과 크루즈선의 특징 = 17 5.1. 크루즈 조선산업의 특징 = 17 5.2. 실제 선박자료와 미래의 선박 자료 예상치와의 비교·분석 = 19 제3장 경영과학모형의 이론적 배경 = 23 제1절 PERT=CPM 네트워크 = 23 1.1. PERT=CPM = 23 1.2. PERT 네트워크 = 23 1.3. PERT의 확정적 분석과 확률적 분석 = 25 제2절 선형계획법 = 26 2.1. 선형계획법의 기본 형태 = 26 2.2. 선형계획법의 사후적 분석 = 27 제3절 선박운항일정을 다룬 경영과학 모형 = 28 제4장 크루즈선의 후보운항일정선택 문제 = 30 제1절 문제의 개요 = 30 1.1. 모형의 가정 = 30 1.2. 모형의 기호 = 32 제2절 크루즈선 경로선택을 위한 네트워크 모형 = 34 2.1. 운항일정계획 네트워크 = 34 2.2. 최적운항일정계획의 도출 = 35 2.3. 발견된 네트워크 해의 해석 = 37 제3절 크루즈선 경로선택을 위?? 선형계획모형 = 38 3.1. 개요 = 38 3.2. 선형계획모형의 목적함수 = 38 3.3. 선형계획모형의 제약식 = 39 3.4. 완성된 선형계획모형 = 40 3.5. 선형계획모형의 최적해 해석 = 41 제5장 사례연구 = 42 제1절 네트워크모형의 사례연구 = 42 1.1. 네트워크의 작성 = 44 1.2. 네트워크의 최적해 = 45 제2절 선형계획모형의 사례연구 = 47 2.1. 크루즈 선사의 선형계획모형 = 47 2.2. Excel을 이용한 크루즈 선사의 선형계획모형 결과 = 48 제6장 결론 = 51 제1절 연구 결과의 요약 및 의의 = 51 제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 52 국내저서 및 문헌자료 = 53 외국저서 및 문헌자료 = 53 홈페이지 = 55 별첨 1. 현재 건조중인 크루즈선 = Ⅰ 별첨 2. Excel을 이용한 선형계획모형의 결과 = Ⅲ -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 크루즈선 운항일정계획 최적화 모형에 관한 연구 -
dc.title.alternative (An) Optimization Model for a Single Cruise Ship Routing and Scheduling -
dc.type Thesis -
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해운경영학과 > Thesis
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