한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

편의치적선 안전확보를 위한 국제법적 규제

DC Field Value Language
dc.contributor.author 박찬홍 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:12:55Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:12:55Z -
dc.date.issued 2010 -
dc.date.submitted 56932-07-09 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176113 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10456 -
dc.description.abstract Historically, "FOC(flags of convenience, hereinafter refer to FOC)" has originated since World War I, and especially the Second World War and while its definition is still lacking, "FOC" generally refers to the practice of registering and operating merchant vessels by nationals other than by the registering country. The importance of "FOC" may be seen by the percentage of world shipping which reached 52.1% in 2008, compared with 12.4% in 1960. The reasons behind the "FOC" has been primarily the desire of the owners of the vessel to avoid heavy taxation and inconvenient, stringent, or demanding government rules and regulations such as those pertaining to labor and safety questions, their own countries. Liberia and Panama are the most popular "FOC" countries and, besides these, such countries as Cyprus, Malta, Hong Kong, Bermuda, Bahamas, Singapore can be listed in that category. By the way, it is clear that most FOC states, if not all, do not enforce the major international safety conventions - SOLAS, LL, MARPOL, STCW etc. - and that many vessels under FOC states are substandard and hazardous. For the past thirty years, many of the ships registered in FOC have been involved in the major maritime incidents. The reasons for these incidents are violations of the safety regulations and cheap, untrained crews. The flag state is primarily responsible for implementing IMO conventions and national laws and other standards as far as its own vessels are concerned. However, the most FOC states have lax enforcement rules and regulations to control vessels under their flags. Therefore, the international community attempted to define and regulate the "Genuine Link" between a vessel and its flag state through the incorporation of the Article relating to the definition of "Genuine Link" on the 1958 Geneva Convention on the High Seas, 1982 UNCLOS(United Nations Convention on the Law of the Sea) and 1986 UNCCRS(United Nations Convention on Condition for Registration of Ships). The IMO has spared no effort to enhance the safety of vessels and protect the marine environment through the adoption of the major international conventions and introduction of the Port State Control etc. Moreover, the Port States and Coastal States have exercised jurisdiction in their territorial seas and internal waters over vessels violating international accepted rules and regulations. By the way, there are no effective and substantial measures in substantial to control the substandard FOC vessels in order to enhance the safety of ships and protect the marine environment. Therefore, this paper aims at studying effective measures to ensure the safety of FOC vessels after identifying and analyzing the concepts of FOC vessels in international law, Flag State jurisdiction, Coastal State jurisdiction and Port State jurisdiction. -
dc.description.tableofcontents Abstract 제1장 서론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 4 제2장 편의치적선의 개념과 문제점 6 제1절 선박의 국적과 등록 6 1. 선박의 국적 6 2. 선박의 등록 10 제2절 편의치적선의 의의 13 1. 편의치적선의 개념 13 2. 편의치적선의 출현 배경 16 3. 편의치적선의 현황 20 제3절 국제법상 편의치적선의 법적지위와 문제점 23 제3장 편의치적선에 관한 국제적 규제 28 제1절 1956년 유엔 국제법위원회 28 제2절 1958년 공해에 관한 협약 및 1982년 유엔해양법협약 32 제3절 1986년 유엔선박등록조건협약 34 제4장 편의치적선 규제를 위한 국제기구의 노력 38 제1절 국제해사기구의 해사협약을 통한 규제 38 1. 1974년 해상인명안전협약 40 2. 해양오염방지협약 42 3. 1966년 국제만재흘수선협약 44 4. 1978년 선원훈련, 자격증명 및 당직유지의 기준에 관한 국제협약 46 제2절 국제해사기구의 회원국 감사제도 49 1. 회원국 감사제도의 도입배경 49 2. 회원국 감사제도의 주요내용 50 3. 회원국 감사제도의 절차 51 4. 회원국 감사제도의 한계와 문제점 53 제5장 편의치적선 규제를 위한 국가관할권과 법적 실효성 확보방안 54 제1절 기국관할권 및 연안국관할권 54 1. 기국관할권의 의의와 한계 54 2. 연안국관할권의 의의와 한계 58 제2절 항만국관할권과 항만국통제제도 시행 62 1. 항만국관할권의 의의와 한계 62 (1) 유엔해양법협약상 항만국관할권 62 (2) 항만국관할권의 한계 63 2. 항만국통제제도의 시행 65 (1) 항만국통제제도의 개념 65 (2) 항만국통제제도의 문제점 67 제3절 편의치적선 안전확보를 위한 법적 실효성 확보방안 68 1. 회원국 감사제도의 법적 실효성 확보 68 2. 연안국관할권의 확대를 통한 적극적 행사 72 3. 삼진아웃제(Three-out Change) 도입을 통한 항만국통제 강화 73 제6장 결론 76 참고문헌 80 표 목 차 <표 2-1> 세계 주요 10개 편의치적국의 상선대(2008년) 20 <표 2-2> 세계 주요 35개 해운국의 선박 등록 현황(2008년) 21 <표 2-3> 주요 10개 편의치적국 등록선박의 실질적 선주국 현황(2008년) 22 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 편의치적선 안전확보를 위한 국제법적 규제 -
dc.title.alternative A Study on the Control of Flags of Convenience in International Law -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2010-02 -
dc.contributor.alternativeName PARK -
dc.contributor.alternativeName CHAN HONG -
Appears in Collections:
해상교통정보학과 > Thesis
Files in This Item:
000002176113.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse