프레이트 포워더의 서비스 품질이 고객만족과 충성도에 미치는 영향에 관한 실증연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 오치훈 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:13:50Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:13:50Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176131 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10481 | - |
dc.description.abstract | The explosive growth of international trade volume and improving transport system have emphasized the importance of global logistics. Under these circumstances, international freight forwarders are establishing their role as an integrator of different transport modes on a firm foothold. This paper examines the correlation of service quality with customer satisfaction and loyalty in the international freight forwarder industry and seeks for useful implications for international freight forwarder to improve competitiveness from the aspect of customer relationship. In the empirical study, this paper analyzes various relationships: between five major service qualities(tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy) and customer satisfaction and loyalty, between customer satisfaction and customer loyalty. The analysis is summarized as follows: 1. The fitness of the parameters in SERVPERF is relatively weak to apply to the international freight forwarder service examined in this study | - |
dc.description.abstract | this draws the conclusion that more suitable parameters need devising. 2. Based on the sample given, we cannot reject the null hypothesis against the alternative hypothesis of the positive correlation between tangibles and customer satisfaction. 3. Based on the sample given, we cannot reject the null hypothesis against the alternative hypothesis of the positive correlation between reliability and customer satisfaction. 4. Based on the sample given, we can reject then null hypothesis in favor of the alternative hypothesis of the positive correlation between responsiveness and customer satisfaction. 5. Based on the sample given, we can reject then null hypothesis in favor of the alternative hypothesis of the positive correlation between assurance and customer satisfaction. 6. Based on the sample given, we cannot reject the null hypothesis against the alternative hypothesis of the positive correlation between empathy and customer satisfaction. 7. There is a positive correlation between customer satisfaction and loyalty. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법 및 범위 4 제2장 이론적 배경 6 제1절 프레이트 포워더의 의의 6 1. 프레이트 포워더의 정의 6 2. 프레이트 포워더의 유형 8 제2절 프레이트 포워더의 현황 11 1. 프레이트 포워더의 역사 11 2. 우리나라 프레이트 포워더의 발전과정 12 제3절 프레이트 포워더의 서비스 품질 21 1. 서비스 및 품질의 개념 21 2. 프레이트 포워더 서비스 품질의 선행연구 25 3. 지각된 프레이트 포워더 서비스 품질 29 제4절 프레이트 포워더의 서비스 품질과 고객만족 및 충성도와의 관계 32 1. 프레이트 포워더의 서비스 품질과 고객만족 32 2. 프레이트 포워더의 서비스 품질과 충성도 37 3. 고객만족과 충성도 40 제3장 연구 설계 43 제1절 연구모형 43 1. 연구모형 43 2. 변수의 조작적 정의와 측정 43 3. 표본설계 및 설문지의 구성 47 제2절 연구가설의 설정 49 1. 프레이트 포워더 서비스 품질과 고객만족에 대한 가설 49 2. 고객만족과 고객충성도에 대한 가설 50 제4장 실증분석 51 제1절 연구의 설계 51 1. 연구대상 및 표본추출 방법 51 2. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검정 53 제2절 연구가설의 검정 56 1. 연구모형의 적합도 검정 56 2. 연구가설의 검정 58 3. 가설검정 결과의 해석 61 제5장 결 론 64 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 64 제2절 연구의 한계점과 과제 68 참고 문헌 69 [부록] 설문지 74 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 프레이트 포워더의 서비스 품질이 고객만족과 충성도에 미치는 영향에 관한 실증연구 | - |
dc.title.alternative | An Empirical Study on the Influence of International Freight Forwarder' Service Quality on Customer Satisfaction and Loyalty | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Oh | - |
dc.contributor.alternativeName | Chi-Hoon | - |
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