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하이브리드 수중 글라이더 설계 및 모형실험을 통한 실해역 성능추정

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dc.contributor.author 강현승 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:14:43Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:14:43Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57097-01-20 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235513 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10507 -
dc.description.abstract The hybrid underwater glider (HUG) is an improved version of autonomous underwater glider which glide under the water by controlling their buoyancy and additional thruster. By the aid of the thruster, the maneuverability and performance of reaching to a target area can be improved. In this thesis, the structure of the HUG is designed through analyses on the hydrodynamics of the ship and empirical formula for the ship design. The ship hull design of the HUG was performed, using this, the drag of the HUG was analysed. The structure and capacity of the buoyancy engine were designed through the analysis on the HUG. Also, a mass transfer system was designed for attitude control of the HUG. And an hull pressure analysis was performed for 200m depth operation of the HUG using FEM analysis. Also, computer simulations on the hydrodynamics of the HUG were performed through estimation of the hydrodynamic coefficients. To test the performance of the actuator and to get hull coefficients, water tank tests were performed using the developed HUG. The results of the performance tests are presented and its results are discussed. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 하이브리드 수중 글라이더 개념설계 2 2. 하이브리드 수중 글라이더 모델링 2.1 좌표계 및 정상상태 모델링 6 2.2 내부장치 구성 8 3. 선체 설계 및 해석 3.1 선체 설계 10 3.1.1 선형 설계 10 3.1.2 선체 저항 해석 11 3.1.3 최대 속도 추정 13 3.1.4 선체 구조 18 3.2 부력제어기 설계 21 3.2.1 부력제어기 구동 메커니즘 21 3.2.2 부력제어기 용량 해석 23 3.2.3 부력제어기 소비전력 24 3.2.4 부력제어기 구조 설계 26 3.3 자세제어기 설계 27 3.3.1 자세제어기 구동 메커니즘 27 3.3.2 자세제어기 용량 해석 27 3.3.3 자세제어기 구조 설계 29 3.4 추진기 설계 31 3.4.1 추진 성능 해석 31 3.4.2 추진기 구조 설계 32 3.4.3 추진기 성능시험 32 3.5 고정익 설계 34 3.6 방향타 설계 34 3.7 구성 종합 35 4. 구동 성능 시험 4.1 자항속도 측정 39 4.2 조종 성능 시험 40 4.3 수중 자세 유지 시험 41 5. 동역학 시뮬레이션 5.1 유체력 계수 추정 42 5.1.1 좌표계 및 외력성분 정의 42 5.1.2 유체정역학적 작용력 44 5.1.3 점성감쇠유체력 45 5.1.4 관성유체력 46 5.1.5 제어유체력 48 5.1.6 유체력 종합 50 5.2 시뮬레이션 51 5.2.1 활강각에 따른 최고속도 및 구간거리 53 5.2.2 부력제어량에 따른 최고속도 및 소모전력량 55 6. 결론 참고문헌 59 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 하이브리드 수중 글라이더 설계 및 모형실험을 통한 실해역 성능추정 -
dc.title.alternative A Design for Hybrid Underwater Glider and The Estimation of Field Performance Using Model Test -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-02 -
dc.contributor.alternativeName Kang Hyeon seung -
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기계공학과 > Thesis
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