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한국과 중국의 컨테이너 터미널 운영사의 경영성과에 관한 연구

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dc.contributor.author 김아롬 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:15:25Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:15:25Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57016-04-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176166 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10526 -
dc.description.abstract Growth of trade and economic cooperation on a large scale between Korea and China has been rising recently in the maritime logistics industry. This paper focused on the effect of the market structure on the market performance of container port in Korea and China. Due to the continuous increasement of the container cargoes, each country's container port market has been growing as well. Moreover, the competition among container terminal operators located in the same port is also growing in order to attract more container cargoes. This paper looked into the market structures, market conducts and market performances of container ports in Korea (Busan, Kwangyang, Incheon) and China(Shanghai, Shenzhen, Ningbo-zhoushan, Guangzhou). The index which has been most widely used to measure market structure, the Hirschman-Herfindahl Index (HHI), is computed by squaring each supplier's market share, then adding the squared shares. The HHI is utilized as two reasons. One is that it gives proportionately greater weight to the market share of the larger suppliers and the other reason is that it takes account of all suppliers in the market. This paper estimated the market performance as profitability (PCM, ROA), growth (total TEU, rate of the increasement of TEU) and examined the effect of the HHI on the profitability and growth in a container terminal operators in Korea and China. The major findings of this study is that the market structure has an effect on market performance in Korean container ports (ROA, total TEU) and Chinese container ports (total TEU). As a result of analysing this study, market structure has an effect on market performance in Korean and Chinese container port, but the power of influence can be changed by market concentration index and various market conduct of companies. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 3 제2장 항만산업의 환경 변화 5 제1절 동북아 경쟁 항만의 환경 변화 5 1. 세계 주요항만의 물동량 변화 5 2. 동북아 국가의 항만에 대한 인식 변화 6 3. 중국 항만의 중요성 12 제2절 한중 컨테이너 터미널의 현황 17 1. 한국 컨테이너 터미널의 현황 17 2. 중국 컨테이너 터미널의 현황 29 제3장 이론적 고찰 47 제1절 SCP 패러다임의 이론적 고찰 47 1. 기본조건 50 2. 시장구조 50 3. 시장행동 61 4. 시장성과 62 제2절 SCP 패러다임에 관련된 선행연구 68 1. 국내 선행연구 69 2. 국외 선행연구 75 3. 시사점 79 제4장 연구모형과 가설의 설정 80 제1절 연구모형의 설계 80 1. 연구모형 80 제2절 연구가설의 설정 82 1. 시장구조와 운영사 수익성 측면의 성과와의 관계 83 2. 시장구조와 운영사 성장성 측면의 성과와의 관계 84 제5장 실증분석 85 제1절 항만 시장구조의 측정 86 1. 한국 항만의 시장구조 86 2. 중국 항만의 시장구조 91 제2절 컨테이너 터미널 운영사의 성과 측정 98 1. 한국 컨테이너 터미널 운영사의 성과 98 2. 중국 컨테이너 터미널 운영사의 성과 100 제3절 시장구조와 터미널 운영사 성과의 상관관계 분석 103 1. 한국 항만 103 2. 중국 항만 105 3. 한국과 중국 항만의 비교 107 제4절 가설의 검정 및 결과 해석 110 1. 가설의 검정 110 2. 가설검정 결과의 해석 113 제6장 결론 115 제1절 연구의 요약 및 시사점 115 제2절 연구의 한계와 과제 117 참고문헌 119 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 한국과 중국의 컨테이너 터미널 운영사의 경영성과에 관한 연구 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-08 -
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해운경영학과 > Thesis
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