한국해양대학교

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韓國 海洋 救難防除體制의 運營現況과 發展方向에 관한

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dc.contributor.author 李永熙著 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:16:32Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:16:32Z -
dc.date.issued 2003 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174063 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10557 -
dc.description.abstract It is expected that the benefits we get from the sea will continue to increase. However, this gifts from the sea can be suddenly disappeared by human's mistake, such as the capsize of a ship(SEA PRINCE). Oil spill happens when the oil leaks from the tanker and covers the sea. The damage of it is formidable since the oil covers the sea fast in short time. To prevent this kind of disaster we should prevent it before it happens and should it happen, we need to take immediate preemptive action before it gets worse. In this reason governments are required to establish effective system and salvage operation. In korea, when accidents happen in the sea, most cases rely on overseas companies to deal with the accidents. In this reason, the consequences can be worse lacking of appropriate action against it. Thus the government need to support civil company to have technology and equipments to deal with accidents. It seems more effective to consign towing, salvage operation, (preemption, response)to citizen companies, while National Maritime Police Agency concentrates on rescuing and searching. -
dc.description.tableofcontents 목차 Abstract = I 제1장 서론 = 1 제1절 연구배경 = 1 제2절 연구목적 = 2 제3절 연구의 방법 및 구성 = 4 제2장 구난방제체제의 고찰 = 5 제1절 구난체제 = 5 1. 구난(救難)의 의미 = 5 2. 구난관련 법령 = 5 3. 우리나라의 해상 구난체제 = 12 제2절 해양오염 방제체제 = 19 1. 방제의 의미 = 19 2. 방제관련 법령 = 19 3. 유류오염과 경로 = 22 4. 유출유의 영향 = 26 5. 방제체제 = 29 제3절 외국의 방제체제 = 37 1. 미국 = 37 2. 일본 = 39 3. 영국 = 40 4. 노르웨이 = 40 5. 네덜란드 = 42 6. 독일 = 42 7. 캐나다 = 42 8. 스웨덴 = 43 제4절 해양사고 발생현황 = 43 1. 구난부문 해양사고 발생현황 = 43 2. 방제부문 해양사고 발생현황 = 46 제3장 해양 구난방제체제의 운영 현황 = 49 제1절 우리나라 구난방제업 운영 현황 = 49 1. 구난업 운영 현황 = 49 2. 방제업 운영 현황 = 53 제2절 세계 주요 국가의 구난방제 제도 = 58 1. 미국 = 58 2. 일본 = 59 3. 영국 = 60 제3절 해상방제지원시스템 발전과정 = 62 제4절 구난방제 사례 = 63 1. 엑슨발데즈호 사고 = 63 2. 씨프린스호 사고 = 66 제4장 해양 구난방제체제의 문제점과 발전 방향 = 74 제1절 구난방제체제의 기반 조성 = 74 1. 범국가적 구난방제체제의 구축 = 74 2. 국가 방제 능력 강화 = 75 3. 구난방제 기능의 활성화 = 77 제2절 구난방제 시설투자 = 82 1. 해역특성을 고려한 구난방제장비의 구입 및 방제선 확충 = 82 2. 과학화된 구난방제 시스템 운영 = 83 제3절 구난방제 기술개발 및 능력 향상 = 84 1. 구난방제 기술개발 촉진 = 84 2. 구난방제 기술능력 향상 = 85 제4절 국제 구난방제협력 체제 구축 = 86 제5장 결론 = 88 제1절 연구결과의 요약 = 88 제2절 연구결과의 시사점 = 91 제3절 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 92 참고문헌 = 93 -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 韓國 海洋 救難防除體制의 運營現況과 發展方向에 관한 -
dc.title.alternative Research about management of Korean ocean salvage system, present condition and development aspect -
dc.type Thesis -
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해사행정학과 > Thesis
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