한중 소무역인 무역의 문제점 및 개선방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 이종필 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:17:39Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:17:39Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.date.submitted | 57016-04-22 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176210 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10586 | - |
dc.description.abstract | A few decades ago, small-scale trader have begin a small scale trade between Korea and China in Incheon port, Pyeongtaek port and Gunsan port. To begin with the trade, small-scale trader were mainly imported agricultural products in China and Korea industrial products were exported to China. However, because their authorities had reinforced rigidly for the enforcement of regulations, so their dividends gradually has been reduced. Accordingly, They considered countermeasure which is to carry industrial products as well as agricultural ones for their business. So, they layered their organization system hierarchically and strongly. Nowadays, They not only do business as a forwarder but also commit illegal things and do expedient clearance with not registered. From the point of view of The custom services, the small-scale trader between Korean and China have not only positive aspects but also negative ones as particular ones who need The custom service`s special management. Thus in this paper, we are going to suggest an improvement plan by considering the actual condition of Korean-china small-scale trade. For this, first we analysis the problems with their actual trades which occurred in the course of customs business, Internet data and the previous results. As a results of this study, we are focused the environmental impact of the Customs Administration by small-scale traders which carried in Incheon, Pyeongtaek and Gunsan ports. And mainly their import goods, their trading roles and customs problems was investigated and the improvement plan was suggested. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 연구방법 및 범위 2 제 2 장 연구의 이론적 배경 4 2.1 소무역인의 개요 4 2.1.1 소무역인의 정의 4 2.1.2 소무역인의 유형 6 2.1.3 한․중 소무역인의 형성과정 10 2.2 소무역인의 경제적 의의 11 2.2.1 한․중 소무역인의 필요성 11 2.2.2 한․중 소무역인의 수출입 무역에의 기여도 13 2.3 소무역에 관한 선행연구 15 2.3.1 소무역의 작용원리와 구조에 관한 연구 16 2.3.2 소무역의 순기능과 역기능 분석을 통한 소무역 활성화 방안에 관한 연구 17 2.3.3 LCL 화물과 관련된 문제점과 해결방안에 관한 연구 18 제 3 장 한․중 소무역인 무역 실태분석 20 3.1 한․중 소무역인 업무형태 20 3.1.1 LCL화물의 운송과정 20 3.1.2 LCL화물의 물류비용 20 3.1.3 포워더의 종류 23 3.1.4 관세청 화물운송주선업자 등록제 25 3.2 한․중 소무역인 화물주선업자 현황 28 3.2.1 한․중 소무역인 포워더의 형태 28 3.2.2 잡화류 취급 소무역인의 등장 30 3.2.3 한․중 소무역인 현황 31 3.3 한․중 소무역인 무역 실태 33 3.3.1 한․중 소무역인의 반출입 물품 33 3.3.2 한․중 소무역인 수출입 현황 36 3.3.3 한․중 농산물 검역체계 38 제 4 장 한․중 소무역인 무역의 문제점 및 개선방안 41 4.1 한․중 소무역인 무역의 문제점 41 4.1.1 소무역인 등 화물주선업자 관련 불법통관 현황 41 4.1.2 한․중 소무역인 관련 불법 통관 유형 43 4.1.3 한․중 소무역인 반입 LCL 수입화물 관리상의 문제점 46 4.1.4 한․중 소무역인을 이용하는 수입업체의 문제점 47 4.1.5 소무역인 관련 법원 판례 49 4.1.6 소무역인 포워더의 문제점 50 4.1.7 소무역인 관련 갈등 및 요구사항 51 4.2 한․중 소무역인 무역의 개선방안 55 4.2.1 한․중 소무역인 무역 관리강화방안 55 4.2.2 한․중 소무역인 무역의 제도개선 58 제 5 장 결론 64 5.1 연구 결과 요약 64 5.2 시사점 및 기대효과 65 5.3 연구의 한계점 및 향후 연구방향 66 참고 문헌 68 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 한중 소무역인 무역의 문제점 및 개선방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Analysis of Small-scale Trader between Korea-China Trade | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2013-08 | - |
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