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함정 추진체계 최적화를 위한 PSI 수행절차 및 방법연구

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dc.contributor.author 류승현 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:18:04Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:18:04Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57097-01-20 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235596 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10597 -
dc.description.abstract Today, the Propulsion System installed in vessels has become diversified as the military science and technology has become highly modernized including automatization of the battlefront at sea, the multipurposing the mission that is given to the naval vessels, and the optimization of survivability in order to continue long-term combat capability, etc. Particularly, in case of the newest vessels which have the role of dealing with different missions, relating to threats from submarines, ships and aircraft. To achieve an efficient mission capability, it has become necessary to deliver a superior performance characteristic for the propulsion system. At this moment, the mechanical propulsion system has been changed into either hybrid propulsion system or an electrical propulsion system from. Therefore, the control and monitoring of the each propulsion equipment system has become complicated and as a result of that, the role of PSI (Propulsion System Integration) has become very important. It is hard to perform PSI in an independent way objectively because PSI performances are carried out in a critical design phase and furthermore, a PSI agency signs a contract with a shipyard. Thus, in this paper, two solutions are suggested to solve the above mentioned issues. Establishing a professional PSI technical institute in order to perform PSI in a fair and independent way Performing PSI from the schematic design phase and following its execution procedures Describing the above two suggestions in detail, and achieving PSI according to the preliminary design, the researcher has defined the output that can be obtained through the preliminary design of PSI, and multi-party collaboration among PSI professional institutes, shipyards, the navy and defense acquisition program administration. Furthermore, the simulation program has been developed to verify the process of propulsion system changeover. With this program, the research has analyzed data of axial load and rotation speed, and also it has verified the proposed propulsion system changeover. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1.1 연구 배경 및 필요성 1.2 연구 내용 및 구성 2. PSI의 수행 방법 및 검토 2.1 PSI의 정의와 신뢰성 확보 2.2 PSI 수행 기관과 시점에 따른 수행 방법 2.2.1 수행 기관에 따른 수행 방법 2.2.2 PSI 수행 시점에 따른 수행 방법 2.3 기존의 PSI 수행에 대한 문제점 분석 및 개선 방안 2.3.1 기존의 PSI 수행에 대한 문제점 분석 2.3.2 해결방안 ➀ - PSI 기술용역 전문 연구기관 2.3.3 해결방안 ➁ - 기본 설계 PSI 3. 가상의 함정에 대한 기본설계 PSI 3.1 개요 3.2 국내외 유사함정 조사 및 ROC, TLR 분석 3.2.1 가상의 ROC와 TLR에 대한 정의 3.2.1.1 함정 추진체계 장비 요구사항 3.2.1.2 함정 운용개념 요구사항 3.2.2 국내외 실적함정 추진체계 조사 및 분석 3.2.2.1 CODOG 3.2.2.2 CODAG 3.2.2.3 COGAG 3.2.2.4 CODAD 3.2.2.5 CODLAG 3.2.2.6 CODLOG 3.2.3 국외 복합식 추진체계 운용 개념 조사 및 분석 3.2.3.1 Type 23 Frigate 3.2.3.2 Type 26 Frigate 3.2.3.3 FREMM : 프랑스 3.2.3.4 FREMM : 이탈리아 3.2.3.5 F125 : German 3.2.4 ROC, TLR 검토 및 최적화 3.2.4.1 운용 프로파일을 고려한 연간 연료 소비량 3.2.4.2 최대 속력에 따른 운용 프로파일 3.2.4.3 속력에 따른 함정 요구 마력 3.2.4.4 출력에 따른 연료 소비량 3.2.4.5 연간 연료소비량 시뮬레이션 3.3 추진개념 및 장비사양 도출 3.3.1 국외 유사함정 추진개념에 따른 요구사항 구체화 3.3.2 사례 조사를 기반으로 한 추진체계 기본사양 제시 3.3.3 전문 연구기관 자료를 기반으로 한 장비 선정 3.3.4 적합한 추진체계 운용개념 설정 4. 가상함정 추진체계용 통합 시뮬레이터 4.1 시뮬레이터 개발 4.2 시뮬레이션 및 결과 분석 4.2.1 추진전동기 모드에서 가스터빈 모드 전환 시뮬레이션 4.2.2 가스터빈 모드에서 추진전동기 모드 전환 시뮬레이션 5. 결 론 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 기관공학과 -
dc.title 함정 추진체계 최적화를 위한 PSI 수행절차 및 방법연구 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-02 -
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기관공학과 > Thesis
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