한국해양대학교

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港灣國統制 强化에 따른 우리나라 海運企業의 對應 方案에 관한 硏究

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dc.contributor.author 崔雄 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:18:46Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:18:46Z -
dc.date.issued 2002 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174072 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10613 -
dc.description.abstract A recent trend of global shipping industry adopting Port State Control (PSC) system is recognized as a proficient mechanism in preventing costal traffic accident and protecting sea environment. Disadvantages of Korean shipping companies in PSC inspection are unavoidable as Tokyo MOU imposed on Korea to be a priority listed flag. Having stated above, appropriate research and prompt preparation in compliance with current PSC requirements for the Korean shipping companies have become an immediate need. The objectives of this study are: First, to review in understanding of PSC in overall and foundation of enforcement. Second, to study interaction of international treaties regarding PSC. Third, to compare practical compliance among the countries and to open up a case study on Korean shipping companies in adopting PSC. Last, to suggest direction to the Korean shipping companies the most proficient way in compliance with the current Tokyo MOU requirement. This study has been referenced by PSC materials, interview with shipping operators, current status of PSC analysis by each MOU, and the result of the inspections carried on the Korean shipping companies by each MOU. Its detailed content is composed as follows -
dc.description.abstract 1) Change shore management system, and provide continuous & quality education to crew members 2) Form a network in sharing PSC information among the Korean shipping companies 3) Form a centralized function in which government, Korean Shipping register and shipowners can treat problems in a prompt manner There are researches that have been focused to the government and/or enforcement sectors but this research is being focused on the proficient treatment to PSC as to the shipping corporation. To expect more researches in the ways of cooperation, and to optimize synergy effects among the adopting countries of PSC. -
dc.description.abstract Chapter 1. Objective of this research 2. Foundation of enforcement 3. Statistic analysis of PSC inspection by each MOU 4. Case study from the Korean shipping companies and solutions 5. Determination and Suggestion Korean flagged vessels have become prioritized target in PSC inspection as Tokyo MOU imposed priority listed flag to Korea due to high detention rate of its fleet. Disadvantage of a priority listed flag is a burden in its proficient fleet operation. This study suggests solutions to the disadvantages as here below -
dc.description.tableofcontents 목차 Abstract = I 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경 = 1 제2절 연구의 목적 = 2 제3절 연구의 방법과 구성 = 3 제2장 항만국 통제 제도의 의의 및 국제협약기준 = 5 제1절 항만국 통제의 의의 = 5 1. 항만국 통제의 의의 = 5 2. 기준미달선의 개념 = 6 제2절 항만국 통제의 시행배경 = 7 1. 기국주의의 변질에 의한 편의치적선 증가 = 7 2. 해상인명안전 및 해양환경보호를 위한 항만국의 관심증대 = 7 제3절 항만국 통제 관련 국제협약기준 = 9 1. 물적안전에 관한 국제기준 = 10 2. 인적안전에 관한 국제협약 = 13 3. 환경보호에 관한 국제기준 = 19 4. 항만국 통제 검사 항목과 기준미달선의 통제 방법 = 21 제3장 지역별 항만국 통제의 실적비교 = 23 제1절 주요국가 및 지역별 항만국 통제의 현황과 실적비교 = 23 1. 호주해상보안청(AMSA) = 27 2. 미국연안경비대(USCG) = 37 3. 파리 양해각서(Paris MOU) = 51 4. 아·태지역 항만국통제 양해각서(Tokyo MOU) = 57 제2절 우리나라 항만국 통제제도 현황 = 70 1. 국적선 승선 임검 = 70 2. 우리나라에 입항하는 외국적선의 항만국 통제 = 74 3. 항만국통제의 절차 = 75 제4장 우리나라 해운기업의 PSC 수검사례 및 대응방안 = 80 제1절 우리나라 해운기업의 PSC수검 사례분석 = 80 1. PSC 수검 실적 = 80 2. 우리나라 해운기업의 국가별 PSC 수검 실적 = 81 3. 우리나라 해운기업의 선령별 PSC 수검 실적 = 85 4. 우리나라 해운기업의 선종별 PSC 수검 실적 = 86 5. 우리나라 해운기업의 항목별 지적율 = 89 제2절 우리나라 해운기업의 대응방안 = 91 1. 우리나라 해운기업의 항만국 통제 수검준비 = 91 2. 해운기업의 대응방안 = 96 제5장 결론 = 100 제1절 연구 결과의 요약 = 100 제2절 연구의 한계점과 향후 연구과제 = 102 참고문헌 = 103 [부록-I] AMSA 주요 검사사항 = 106 [부록-II] USCG 주요 검사사항 = 117 [부록-III] ISM Code에 대한 PSC의 중점점검 시행 = 130 [부록-IV] PSC 검사시 ISM관련 예상질문에 대한 답변 요령 = 132 -
dc.publisher 韓國海洋大學校 -
dc.title 港灣國統制 强化에 따른 우리나라 海運企業의 對應 方案에 관한 硏究 -
dc.title.alternative A Study on the Counterplan for the Reinforcement of Port State Control:Primarily on the Korean Shipping Companies -
dc.type Thesis -
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해사경영학과 > Thesis
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