항만터미널의 유형과 공급사슬보안경영 활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김영균 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:19:53Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:19:53Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176259 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10642 | - |
dc.description.abstract | Since the 9.11 terrorist attack in 2001, fears have grown that seaports would be exploited or disrupted by the act of terrorism. As a result, to safeguard global marine trade while enabling legitimate cargoes to move faster and more efficiently through the supply chain to ports, lots of multinational initiatives and nationwide legislation have been introduced. Such newly-adopted regulations forced port terminal operators to establish the Supply Chain Security Management(SCSM) system on the global standards while carrying out their original functions of loading and discharging cargoes. This paper aims to identify the roles of terminal operators in terms of the SCSM, to distinguish difference in commencing the activities among various types of operators and ultimately, to examine the effects of the SCSM on their managerial performance. This dissertation is organized as follows: (1) Chapter 1 describes backgrounds, purpose, scope and structure of the study (2) Chapter 2 theoretically examines the concept of the Supply Chain Management and recent academic development. In addition, it reviews precedent studies on the SCSM and business guidelines for terminal operators extracted from the ISPS code. (3) Chapter 3 establishes the model and suggests the null and the alternative hypotheses. It also explains research methodology. (4) Chapter 4 performs empirical analyses. MANOVA is used to test the hypothesis on the relationship between types of operators and commencement of SCSM | - |
dc.description.abstract | the regression model is used to test the hypothesis on the effects of the SCSM activities on the managerial performance. (5) Chapter 5 summarizes the whole paper and suggests implications and limits of the study. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract i 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 1. 연구의 배경 1 2. 연구의 목적 3 제2절 연구의 방법 및 구성 4 1. 연구의 방법 4 2. 연구의 구성 5 제2장 이론적 고찰 6 제1절 공급사슬의 개념과 선행연구 고찰 6 1. 공급사슬관리 6 2. 공급사슬보안 12 3. 경영성과 31 제2절 공급사슬 보안경영(SCSM) 활동 36 1. 공급사슬 보안경영활동의 개념과 특징 36 2. 항만터미널의 보안경영 활동 41 제3장 연구 설계 58 제1절 연구모형의 설계 58 1. 연구모형 58 2. 변수의 조작적 정의와 측정 60 3. 표본설계 및 설문지의 구성 65 제2절 연구가설의 설정 67 1. 항만터미널 유형과 공급사슬보안경영활동에 대한 가설 67 2. 항만터미널 유형과 경영성과에 대한 가설 67 3. 공급사슬보안경영활동과 경영성과에 대한 가설 68 제4장 실증분석 71 제1절 연구의 설계 71 1. 연구대상 및 표본추출 방법 71 2. 표본의 특성 72 제2절 측정항목의 평가 74 1. 타당성 분석 74 2. 신뢰성 분석 77 제3절 연구가설의 검정 79 1. 가설의 검정 79 2. 가설검정 결과의 해석 91 제5장 결 론 94 제1절 연구결과의 요약 94 제2절 연구의 시사점 98 제3절 연구의 한계점과 향후과제 100 참고 문헌 102 <국내 문헌> 102 <외국 문헌> 104 [부 록] 설문지 106 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 항만터미널의 유형과 공급사슬보안경영 활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Effects of Supply Chain Security Management Activities and Port Terminal Type to the Management Performance | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Young-Kyoon | - |
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