해상교통안전시설에 대한 운영효과의 편익산출 모델에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 박영남(PIAOYONGNAN) | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:20:46Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:20:46Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.date.submitted | 56877-06-14 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176282 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10665 | - |
dc.description.abstract | In this research, firstly, the analysis of domestic and foreign instances, the functions for maritime safety facilities, the maritime traffic survey, the statistical survey for maritime traffic data and the statistical survey for marine accidents have been done in order judge the economical efficiency of maritime traffic safety facilities from the sides of economical and effective analysis against the investment of public works. And the analysis of operation-effectiveness was carried out under applying in actual maritime traffic safety facilities after constructing a Cost and Benefit Analysis for the operational effect. The method and process of evaluation used the quantitativeevaluation method which is possible and the case where quantitative evaluation method is difficult applied the qualitative evaluation method. In this case, it is evaluated on the basis on an objective information and data or fact, which is possible. The processes of evaluation were divided by 3 phases. The phase 1 is the pre-evaluation that is done before establishing a maritime traffic safety facility. The phase 2 is post-evaluation that is done after establishing a maritime traffic safety facility. The phase 3 is re-evaluation that it follows the alteration and improvement in change of the legal and technical environment. And an analysis for the operational effectiveness will be practically carried out. The cost and benefit model for the operational effect was established by classifying the transportation, safety and other benefit. The loss evasion expense which it follows in marine accident decrease was changing at monetary value, and the safety benefit was produced from it. By calculating navigational time, the operation timely shortening ratio which it follows in decrease of navigational time and an operational curtailment expense produced as the transportation benefit. With the technical advance, the existing maritime traffic safety facilities are changed in demand of the new equipment. Other benefits were produced from the different characteristics between the old and new. The method that each item became quantitative proposed. The proposed cost benefit model was applied with the evaluation for Incheon tidal current signal station, Mokpo Aton monitoring and control center and Jindo coastal VTS system after producing the benefits and calculating the costs. The all results of cost-benefit were bigger than 1 and the all net present value were bigger than 0. And the economic internal benefit rate came out a large scale compared to the social discount ratio. It is likely that it was evaluated that it has propriety economically. | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 <기호설명> ⅵ <표 차례> ⅸ <그림 차례> xⅳ Abstract xⅵ 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 방법 2 1.3 연구의 동향 3 1.4 연구의 내용 5 제2장 해상교통안전시설의 운영효과에 대한평가방법 및 절차 8 2.1 평가방법 및 절차 8 2.1.1 사업평가 8 2.1.1.1. 사업평가의 의의 8 2.1.1.2 사업평가의 목적 9 2.1.1.3 사업평가의 종류 9 2.1.2 사업평가의 기본 구조 10 2.1.2.1 평가의 개념 11 2.1.2.2 평가의 대상 11 2.1.3 운영효과의 평가 방법과 절차 12 2.1.3.1 평가의 방법 12 2.1.3.2 평가의 절차 13 2.2 운영효과 분석 사례 14 2.2.1 국내의 운영효과 분석사례 14 2.2.2 국외의 운영효과 분석방법 및 사례조사 23 2.2.2.1 유럽 수역 연안 VTS의 비용-편익 23 2.2.2.2 미국연안경비대에 의한 선박교통관리서비스(VTS) 비용효과분석 42 2.2.2.3 전자해도와 항해통합시스템 도입의 안전이익 분석 46 2.2.2.4 인도네시아공화국 항행원조시설 정비 기본계획보고서 49 2.2.2.5 국제항로표지협회 업무 매뉴얼 50 2.3 요약 51 제3장 해상교통안전시설의 편익산출모델의 수립 52 3.1 해상교통안전시설의 특성 52 3.1.1 해상교통안전시설의 종류와 기능 53 3.1.1.1 광파표지 54 3.1.1.2 전파표지 58 3.1.1.3 음파표지 59 3.1.1.4 특수시호표지 59 3.1.1.5 집약관리시스템 60 3.2 해상교통안전시설의 편익산출모델의 수립 61 3.2.1 편익산출모델수립의 기본원칙 61 3.2.2 편익산출모델의 수립 62 3.2.2.1 안전편익의 산출 63 3.2.2.2 수송편익의 산출 86 3.2.2.3 기타편익의 산출 98 3.2.3 비용의 산정 98 3.2.3.1 비용항목의 추출 98 3.2.3.2 비용의 산정 100 3.2.4 잔존가치의 산출 102 3.2.5 비용편익분석 103 3.2.5.1 기본원칙 103 3.2.5.2 비용편익분석의 실시 105 3.2.6 효과의 산출 109 3.2.6.1 기본원칙 109 3.2.6.2 항해자의 심리적 부담 경감효과 산출 109 3.2.6.3 CVM에 의한 항해자의 심리적 부담 경감효과 산출 112 3.2.7 민감도분석 114 3.2.7.1 기본원칙 114 3.2.7.2 민감도분석 실시 115 3.2.8 의사결정의 기준 116 3.2.9 분석결과의 종합 117 3.2.9.1 비용편익분석의 요약 117 3.2.9.2 분석결과의 정리 122 3.2.9.3 운영효과분석의 총괄표 125 3.3 타 모델과의 비교 검증 128 3.4 요약 132 제4장 운영효과의 편익산출모델 적용 134 4.1. 조류신호소 135 4.1.1 인천조류신호소의 개요 135 4.1.2 인천항 주변의 자연환경23)~32) 135 4.1.2.1 평균 풍속 135 4.1.2.2 폭풍 136 4.1.2.3 태풍 137 4.1.2.4 안개 138 4.1.2.5 강수 138 4.1.2.6 조류 140 4.1.2.7 파랑 141 4.1.2.8 자연환경의 종합적 특징 142 4.1.3 인천항의 교통 및 해양사고분석 142 4.1.3.1 교통량 현황 142 4.1.3.2 교통량 추정 145 4.1.3.3 해양사고 조사 분석 148 4.1.4 비용편익 산출의 적용 152 4.1.4.1 안전편익의 산출 152 4.1.4.2 기타편익의 산출 155 4.1.4.3 잔존가치 156 4.1.4.4 비용항목 157 4.1.4.5 계산기간과 사회적 할인율 159 4.1.4.6 평가지표 160 4.1.4.7 운영효과분석 총괄표 163 4.1.5 운영효과편익산출의 적용결과 164 4.2 집약관리시스템 166 4.2.1 목포집약관리시스템의 개요 166 4.2.2 목포항 주변의 자연환경23)~32) 166 4.2.2.1 평균 풍속 166 4.2.2.2 폭풍 167 4.2.2.3 태풍 168 4.2.2.4 안개 168 4.2.2.5 강수 169 4.2.2.6 조류 171 4.2.2.7 파랑 172 4.2.2.8 자연환경의 종합적 특징 172 4.2.3 목포항의 교통 및 해양사고분석 173 4.2.3.1 교통량 현황 173 4.2.3.2 교통량 추정 176 4.2.3.3 해양사고 분석 177 4.2.4 비용편익 산출의 적용 181 4.2.4.1 안전편익의 산출 181 4.2.4.2 기타편익의 산출 184 4.2.4.3 비용항목 186 4.2.4.4 계산기간과 사회적 할인율 187 4.2.4.5 평가지표 187 4.2.4.6 운영효과분석 총괄표 190 4.2.5 운영효과편익산출의 적용결과 192 4.3 연안VTS 193 4.3.1 진도 연안VTS의 개요 193 4.3.2 자연환경23)~32) 193 4.3.2.1 평균 풍속 193 4.3.2.2 폭풍 194 4.3.2.3 태풍 195 4.3.2.4 안개 196 4.3.2.5 강수 197 4.3.2.6 조류 199 4.3.2.7 파랑 199 4.3.2.8 자연환경의 종합적 특징 200 4.3.3 교통 및 해양사고분석 201 4.3.3.1 교통량 현황 201 4.3.3.2 해양사고 조사 분석 203 4.3.4 비용편익 산출의 적용 206 4.3.4.1 안전편익의 산출 206 4.3.4.2 수송편익의 산출 209 4.3.4.3 잔존가치 213 4.3.4.4 비용항목 213 4.3.4.5 계산기간과 사회적 할인율 215 4.3.4.6 평가지표 216 4.3.4.7 운영효과분석 총괄표 220 4.3.5 운영효과편익산출의 적용결과 222 4.3.6 다른 모델과의 비교 223 4.4 요약 225 제5장 결 론 228 참고문헌 234 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 해상교통안전시설에 대한 운영효과의 편익산출 모델에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on Cost and Benefit Model for the Operational Effect of Maritime Traffic Safety Facilities | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2007-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | PIAO YONG NAN | - |
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