한국해양대학교

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해상수입화물 불법반출 문제 및 개선방안

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dc.contributor.author 장재훈 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:21:12Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:21:12Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57097-01-20 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235139 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10676 -
dc.description.abstract The premise of rights and obligations for carriers to deliver cargoes imported by sea exchanging the bill of lading is that carriers must have the perfect control over cargoes before delivery of them. If there is any problem at the carrier's control over the cargo, it becomes the risk to the nature of exchanging the bill of lading and the procedure of trade settlement system. But there are serious problems about the carrier's control over the cargo during our delivery process of cargo imported by sea in bonded areas and troubles like illegal delivery of cargo occurs continually as a result of them. Therefore, this research aims to confirm the current procedures and analyze the causes of problems of illegal delivery of cargo imported by sea in bonded areas. It also aims to provide directions for improvement about them. The causes of problems of illegal delivery of cargo imported by sea in bonded areas are the importer's priority in the selection of bonded areas, the abolition of the procedure submitting a delivery oder to customs, the national policy of simplification in the procedures of import clearance and the bad national management about stevedores. And the directions for improvement about them are the exceptional approval of the carrier's priority in the selection of bonded areas, the development of the national integrated information system of logistics and clearance, strengthening the supervision and guidance of government for stevedores and bonded warehouses suppliers and giving reasonable responsibility of delivery to carriers by the revision of korean commercial law. -
dc.description.tableofcontents Abstract ⅵ 제1장 서 론 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법과 구성 2 제2장 보세구역에서의 해상수입화물인도의 법적 검토 제1절 해상운송계약과 운송인의 인도의무 3 1. 해상운송계약 3 2. 해상운송인의 인도의무의 이행 4 3. 선하증권, 화물인도지시서 및 화물선취보증장을 이용한 인도 4 제2절 해상운송의 인도시기 6 1. 인도시기의 의의 6 2. 일반보세화물의 인도시기 7 3. 유류화물의 인도시기 8 4. 벌크화물(bulk cargo)의 인도시기 9 제3절 보세구역에서의 해상수입화물인도에 대한 법적 검토 10 1. 보세구역 선정권과 관련하여 발생되는 법률관계 검토 10 2. 중첩적 임치계약론 11 3. 제3자를 위한 계약론 12 4. 보세창고업자의 손해배상책임 13 5. 운송인 및 선박대리점의 채무불이행책임과 불법행위책임 14 제4절 선행 연구 16 제3장 보세구역에서의 해상수입화물 불법반출 원인 및 문제점 19 제1절 사례 분석 19 1. 대법원 1998. 11. 27. 선고 97나 31380 판결 19 2. 대법원 2004. 5. 14. 선고 2001다33918 판결 21 3. 대법원 2014. 5. 9. 선고 2014마223 판결 24 4. 검토 25 제2절 보세구역에서의 해상수입화물 불법반출 원인 및 문제점 25 1. 보세구역 선정권의 역기능 26 2. 화물인도지시서 징구제 폐지 27 3. 수입면허제도의 간소화 28 4. 하역업자 등에 대한 관리감독 부실 29 제4장 보세구역에서의 해상수입화물 불법반출에 대한 개선방안 제1절 운송인에 의한 보세구역 선정권 검토와 관세청 고시의 개정 31 제2절 화물인도지시서의 징구제 폐지에 따른 보완책 32 1. 관세청의 입장 32 2. 해운업계의 입장 33 3. 일본의 수입벌크화물의 인도절차 고찰 33 4. 시사점 34 제3절 하역업자와 보세창고업체에 대한 관리감동 강화 35 1. 하역업자에 대한 관리감독 강화 35 2. 창고업자에 대한 관리감독 강화 36 제4절 상법 제795조와 제799조의 개정 논의 36 1. 외국 입법례와 국제조약 37 2. 상법 제799조의 개정 논의 39 제5절 운송인의 책임 제한을 위한 방안 39 1. 포장당 책임제한 40 2. 선박소유자 책임제한 40 3. 과실상계 42 제5장 결 론 1. 보세구역에서의 해상수입화물 불법반출 원인 및 문제점 43 2. 개선방안 44 3. 연구의 한계와 과제 46 참고문헌 47 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해양금융물류대학원 -
dc.title 해상수입화물 불법반출 문제 및 개선방안 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-02 -
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항만물류학과 > Thesis
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