한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

해상운송용 컨테이너 수리비의 개선방안에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author 배칠한 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:21:25Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:21:25Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56959-08-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176294 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10682 -
dc.description.abstract Currently, containerization in the liner service has been tremendously increased, which caused even marginal cargo as well as unsuitable containerized cargo stuffed into container. As a result of such increasing stuffing of marginal cargo or unsuitable containerized cargo into container, a lot of problems occur, such as lots of damage to container, costs of repairing damages, inefficient flow of physical distribution, etc. The aim of this study is how to improve such problems, especially how to standardize the costs of repairing container damage resulting from stuffing marginal or unsuitable containerized cargo into container which shall be incurred by cargo owners. In the case of repairing container damage liable to carrier, the rate of repairing costs is set up in advance under contract, so no problems occur. But in the case of repairing container damage liable to the cargo owner, a lot of problems occur, especially a rate of repairing cost. Therefore, to make a rate of repairing cost liable to cargo owners resonable, it is necessary to standardize a rate of repairing costs based on comparative analysis of various container damages. In conclusion, the cost of repairing container damage liable to the cargo owner should be standardized objectively and scientifically as follows. In order to standardize the cost of repairing container damage incurred by the cargo owner, the representatives of repairers and cargo owners should form the task forces to resolve such problems effectively, and then the task forces shall make a reasonable and objective standardization of the cost of repairing container damage incurred by the cargo owner based on the comparative analysis of the cost of repairing container damage liable to the cargo owners. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 4 제2장 이론적 배경 6 제1절 컨테이너화의 의의 6 제2절 컨테이너 운송의 발달과정 8 제3절 컨테이너의 종류와 구조 9 1. 크기에 따른 종류 10 2. 재질에 따른 종류 11 3. 용도에 따른 종류 14 4. 컨테이너의 구조 21 제4절 컨테이너 화물의 운송방법과 형태 25 1. 컨테이너 화물의 운송방법 25 2. 컨테이너 화물의 운송형태 27 제5절 컨테이너 화물의 종류 30 제3장 컨테이너 안전검사 및 수리에 관한 국제규정과 국내규정 32 제1절 컨테이너 안전검사 및 수리에 관한 국제규정 32 1. CSC국제협약 32 2. IICL국제규정 37 제2절 컨테이너 안전검사 및 수리에 관한 국내규정 49 1. 우리나라 컨테이너 안전점검에 관한 법규 49 2. 컨테이너 안전점검의 의의 51 3. 정기점검 53 4. 계속점검 55 5. 안전점검 항목 및 판정기준 59 제4장 컨테이너 수리비의 문제점과 개선방안 60 제1절 컨테이너 수리업의 현황 60 1. 컨테이너 수리업자의 현황 60 2. 매출액의 현황 61 3. 인력관리의 현황 63 제2절 컨테이너 손상의 현황 64 1. 컨테이너 소유자의 통상적인 손상 및 마손 64 2. 육상운송업자 및 컨테이너 오퍼레이터의 기기에 의한 손상 64 3. 화주책임으로 되는 화물에 의한 손상 65 4. 컨테이너 손상의 유형별 현황 67 제3절 컨테이너 수리비의 문제점과 개선방안 69 1. 컨테이너 수리와 관련된 주체별 문제점 69 2. 컨테이너 수리비의 문제점 78 3. 컨테이너 수리비의 개선방안 88 제5장 결론 93 제1절 연구의 요약 및 결론 93 제2절 연구의 한계 및 향후연구 과제 95 참고 문헌 97 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 해상운송용 컨테이너 수리비의 개선방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Improvement of Measuring the Cost of Container Repairs -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-02 -
dc.contributor.alternativeName Bae -
dc.contributor.alternativeName Chil Han -
Appears in Collections:
항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
000002176294.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse