선박, 항해기술 발달과 더불어 안전에 대한 교육과 법제 강화에도 불구하고 해양사고는 지속적으로 발생하여 큰 피해를 주고 있다. 사고가 발생하면 생명, 재산 그리고 환경적 재해가 수반하게 되므로 예방활동의 동기와 성과를 촉진하고 체계적인 안전관리를 위한 시각적이고 정량적인 지수를 개발하여 선순환적인 예방문화를 구축하고자 선박사고 예방지수(PIMA)와 예방수준(PGMA)을 개념화하고 정량화하였다. 선박사고 예방지수를 설계하기 위하여 지난 5년(2009~2013)간 국내에서 발생한 사고통계 자료를 4개 영역, 즉 교육, 기술, 단속, 정보영역으로 구조화하고 예방요소와 인자를 추출함으로써 지수를 정의하였다. 정의된 지수 산정에 필요한 평가모듈을 설계하였으며, 설계된 모듈을 이용하여 화물선, 여객선, 유조선, 예선, 어선을 대상으로 지수를 측정하였다. 측정된 선박사고 예방지수 결과를 통계적, 사례적으로 위험성과의 상관관계를 분석하여 유용성을 확인하고 검증하였다. 제안된 선박사고 예방지수를 인증제도 등에 활용함으로써 선박별 맞춤형 성과기반 예방활동은 물론 예방중심의 안전문화 촉진과 선박사고 저감효과가 기대된다.
Despite the enforcement of marine laws, the development of improved navigation technology, and augmented educational programs, the number of marine accidents has not significantly decreased. Accident prevention is increasingly emphasized because of property damage and the environmental losses associated with marine accidents. Even though there are a variety of preventative measures in place, their performance has not been satisfactory. In order to adequately promote prevention activities and to organize safety management, a Prevention Index of Marine Accidents (PIMA) and a Prevention Grade of Marine Accidents (PGMA) which are abstracted from the statistical data of marine accidents between 2009~2013 have been proposed. The evaluation module by which these variables can be calculated is composed of methods of prevention such as: education, engineering, enforcement, and information. These methods have been applied to the prevention index measurements of cargo, passenger, tanker, tugboats and fishing vessels. The results were compared, measured, and analyzed with statistical accident rates and cases studies to confirm the index utilities. It was found that there were strong correlations between the index values and marine accident rates. It is expected that this index will become useful to evaluate the prevention of marine accidents for the culture of marine safety.