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해운기업의 지속가능경영 활동이 고객만족과 기업의 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구

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dc.contributor.author 박재호 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:24:28Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:24:28Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56959-08-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176364 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10764 -
dc.description.abstract Modern corporations aim to maximize not only shareholders’ wealth, but also stakeholders’ one. This strategy is reflected in the concept of sustainable management. There has been a growing recognition of the concept and many experts put a high value on the sustainable management activities as one of the most important assessment scales of corporate evaluation. Domestically, the concept of sustainable management was introduced in 2003, since then, a growing number of companies have proclaimed ethics management or corporate social responsibility as one of their objectives and have periodically reviewed their achievements. This paper reviews achievements of international shipping companies in terms of sustainable management. The introduction part of the study discusses the theoretical definitions of sustainable management and sustainable development -
dc.description.abstract 1. Customer satisfaction is significantly positively correlated with economic and ecological activities, but not related with social responsibility. This implies that customers to shipping companies are less likely aware of corporate social responsibility. 2. Customer satisfaction ultimately leads to improve corporate trust and this points out that shipping companies need to concentrate on customer-oriented management. 3. In conclusion, the shipping industry is not different from others with respect to sustainable management. In order to survive recent fierce competition, the industry as a whole needs to take its responsibility to the community where it belongs. -
dc.description.abstract later part is a case study on sustainable management of international shipping companies. Also, this paper includes an empirical study on the influence of sustainable management activities on the customer satisfaction and corporate trust through questionnaire survey and interview to international traders and freight forwarders. An empirical study is summarized as follows -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 1 제2절 연구의 목적 2 제3절 연구의 방법 및 구성 3 제2장 이론적 배경 5 제1절 지속가능경영 5 1. 지속가능경영의 개념 5 2. 지속가능경영의 발전 7 3. 지속가능경영의 필요성 11 제2절 해운기업의 지속가능경영 활동 15 1. 해운기업의 지속가능경영 15 2. 해운기업의 지속가능경영 활동 분석 16 제3절 고객만족 30 1. 고객만족의 개념 30 2. 해운기업의 고객만족 33 제4절 기업신뢰 35 1. 신뢰의 개념 35 2. 신뢰의 중요성 37 제3장 연구 설계 40 제1절 연구모형 40 1. 연구모형 40 2. 변수의 조작적 정의와 측정 40 3. 표본설계 및 설문지의 구성 41 제2절 연구가설의 설정 42 1. 해운기업의 지속가능경영과 고객만족에 대한 가설 42 2. 해운기업의 고객만족과 신뢰형성에 대한 가설 43 제4장 실증분석 45 제1절 연구의 설계 45 1. 연구대상 및 표본추출 방법 45 2. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검정 47 제2절 연구가설의 검정 51 1. 연구모형의 적합도 검정 51 2. 연구가설의 검정 53 3. 가설검정 결과의 해석 55 제5장 결 론 59 제1절 연구결과의 요약 59 제2절 연구결과의 시사점 62 제3절 연구의 한계점과 과제 63 <참고 문헌> 64 [부 록] 설문지 68 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 해운기업의 지속가능경영 활동이 고객만족과 기업의 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Influence of Sustainable Management Activities on the Customer Satisfaction and Corporate Trust in the Shipping Industry -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-02 -
dc.contributor.alternativeName Park -
dc.contributor.alternativeName Jae-Ho -
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항만물류학과 > Thesis
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