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현행 지정항로 항행규정의 문제점 및 개선방안에 관한 연구

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dc.contributor.author 김정은 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:25:38Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:25:38Z -
dc.date.issued 2009 -
dc.date.submitted 56904-11-11 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176393 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10795 -
dc.description.abstract Korean Marine Traffic Safety Act (hereinafter the Act) is having the provisions on marine order such as the establishment and management in special area and as the designation of route in narrow channel, which can not be seen in the international rule, by considering specially geographical conditions and traffic environment in the coastal area of our country. In Article 62 of the Act, it is prescribing that the minister for Ministry of Land Transport and Maritime Affairs may announce by deciding on the range in the sea area, which is recognized to have concern about happening in marine accident due to topography, tide, and other national conditions as the sea area except special area, and on the necessary matters for navigation safety such as route and speed in a vessel. When the Traffic Separation Schemes are set for narrow channel among the routeing system by Article 62 of the Act, the navigation rules in narrow channel and the navigation rules in traffic separation waters are overlapped to be applied. However, it is not prescribed on which navigation is preferentially applied in the navigation-safety provisions of the corresponding sea area. Even additionally, there is a problem that is not prepared several matters for the safe navigation in a vessel in the navigation-safety provisions. And, the navigation-safety provisions for these waters have the issue on navigation safety by considering characteristics in the corresponding sea area, but are taking the form in notification, thereby having a problem that navigators cannot get easy access to acquire. This study aims to examine the navigation-safety provisions and to supplement problems about the current provisions on the basis of major collision cases that took place in the waters, which were designated as route according to Article 62 of the Act. And, the aim is to suggest the legislative solution so that the locally special provisions can have the position of the special law over the general-navigation provision and that navigators can have easy access. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서론 = 1 제1절 연구의 목적 = 1 제2절 연구의 방법과 범위 = 3 제 2 장 항로지정방식에서의 항법의 기본원칙 = 5 제1절 선박 항로지정(Ship's routeing) = 5 I. 항로지정의 역사 = 5 II. 국제해사기구의 항로지정 = 6 제2절 해상교통안전법상의 항로지정방식 = 10 I. 항로의 개념 = 10 II. 개항질서법상의 항로 = 12 III. 교통안전특정해역에서의 항로 = 15 IV. 좁은 수로 등에서의 항로 = 17 제3절 지정항로에 준용되는 일반항법 = 19 I. 좁은 수로 등에서의 항법 = 19 II. 통항분리수역에서의 항법 = 26 제 3 장 지정항로 내에서 발생한 주요 충돌사례 = 33 제1절 지정항로 내에서의 충돌사건 = 33 I. 예인선 광양호의 피예인부선 제일에스-9호·컨테이너선 치폴브록문 .. = 33 II. 예인선 경성호·일반화물선 유니콘마리너 충돌사건 = 36 III. 유조선 대광호·일반화물선 야나세 102호 충돌사건 = 39 제2절 사고사례를 통해서 본 문제점 및 개선방안 = 42 I. 문제점 = 42 II. 개선방안 = 44 제 4 장 좁은 수로 등에서의 항행안전에 관한 규정 = 47 제1절 부산항 신항 항로지정 및 항행안전에 관한 규정 = 47 I. 항행안전에 관한 규정 = 47 II. 현행 규정의 문제점 및 개선방안 = 51 제2절 진해만 및 부근수역의 항행안전에 관한 규정 = 54 I. 항행안전에 관한 규정 = 54 II. 현행 규정의 문제점 및 개선방안 = 56 제3절 장안서 부근해역의 항행안전에 관한 규정 = 57 I. 항행안전에 관한 규정 = 57 II. 현행 규정의 문제점 및 개선방안 = 57 제4절 목포 인근해역의 항행안전에 관한 규정 = 58 I. 항행안전에 관한 규정 = 58 II. 현행 규정의 문제점 및 개선방안 = 61 제 5 장 결론 = 63 참고문헌 = 66 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 현행 지정항로 항행규정의 문제점 및 개선방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Problems and Improvement Plans for the Current Navigation Rules in the Routeing System -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2009-02 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName Jeong-Eun -
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해상교통정보학과 > Thesis
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