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화주의 환적항만 선택에 관한 실증연구:항만정책에 관한 시사점

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dc.contributor.author 백광식 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:26:09Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:26:09Z -
dc.date.issued 2008 -
dc.date.submitted 56877-07-05 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176406 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10808 -
dc.description.abstract first, the efforts to increase the amount of O/D cargo is should be the primary concern of the port authorities. second, it is quite dubious whether the reduction in various port charges can induce sufficient amount of transshipment cargo. Third, heavy investment to relieve port congestion may not be a wise policy, at least in the short run. -
dc.description.abstract In this thesis, an empirical study is conducted to determine what factors affect the choice of transshipment port by the shippers. To establish this, we construct a theoretical model in which port choice behavior of the shippers is elaborated. From the model, we extract the theoretical determinants of the shippers' port choice. A regression model is set up to test the statistical significance of our theoretical model. The amount of O/D cargo turns out to be a main factor in determining that of transshipment cargo for the ports under our investigation. Surprising enough, the total cost(monetary cost as well as time cost) borne by the port users is found to be insignificant. Especially time cost shares a high collinearity with the amount of O/D cargo. Policy implications for the ports, port of Busan, in particular, are the followings -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법과 구성 1 제2장 선행연구의 검토 3 제1절 해외 연구 3 1. M.C. 윌링게일(M.C. Willingale)의 연구 3 2. B.슬랙(B.Slack)의 연구 3 3. P.R.머피(P.R.Murphy) 외 연구 3 4. 해외연구의 한계 5 제2절 국내 연구 5 1. 김학소의 연구 5 2. 여기태 외 연구 6 3. 장영태 외 연구 6 4. 한철환의 연구 6 5. 국내 연구의 한계 7 제3장 모형 수립을 위한 이론 8 제1절 수출입 화물의 특성 8 제2절 선사의 운송서비스 공급량 결정 9 제3절 화주의 환적항만 선택문제 10 제4절 선사의 공급량 결정 문제와 화주의 환적항만 선택문제의 결합 12 제4장 모형수립 및 실증분석 13 제1절 모형수립을 위한 사전 검토 13 1. 모형의 형태 13 2. 회귀방정식 수립을 위한 가정 14 제2절 추정 모형 14 1. 환적화물 추정에 관한 회귀식 14 2. 모형에 사용된 설명변수 15 제3절 자료 17 제4절 추정결과 및 해석 19 제5장 결 론 21 참고문헌 23 부 록 24 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 화주의 환적항만 선택에 관한 실증연구:항만정책에 관한 시사점 -
dc.title.alternative An Empirical Study on the Determinants of the Shippers' Choice of Transshipment ports:Implications for Port Policies -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2008-02 -
dc.contributor.alternativeName Baek -
dc.contributor.alternativeName Kwang-Shik -
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무역학과 > Thesis
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