한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

효율적 선원 관리제도 구축을 통한 선박관리업의 활성화 방안에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author 김종태 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:26:41Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:26:41Z -
dc.date.issued 2008 -
dc.date.submitted 56879-03-02 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176417 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10822 -
dc.description.abstract Korea's shipping and its related industries have been growing drastically since early 1960s. As of January 2008, tonnage under the flag of the country ranked 6th in the world and its shipbuilding industry is second to none for a long time. Among the industries, ship management business has played a critical role and has had a huge ripple effect on the other industries in that field. It has contributed to acquiring foreign-exchange, increasing tonnage, and improving the technology of vessel operation and shipbuilding skills. However, due to long-term recession in 1980s, the number of well-trained seafarers has been decreased sharply. According to its forecast in 2005, the BIM/ISF expected that there would be a crew shortage as many as the number of 30,000 by 2015. Thus, securing sufficient number of skilled seamen become one of the key success factors in ship management industry. And the ship management industry of Korea has contained a structural contradiction to establish its own competitiveness. The purpose of this study is to investigate efficient ways of crew management and ultimately revitalization of ship management industry. This study consists of two parts: literature and empirical studies. The conclusions are as belows. First is deregulation on the industry. The government should remove or reduce restrictions. This includes permitting management firms to make sub-contracts between themselves and simplifying the regulations on their hiring foreign crews. Second is nurturing skilled foreign, as well as domestic, crews. -
dc.description.tableofcontents Abstract ⅰ 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법과 내용 3 제2장 선박관리업의 의의와 현황 5 제1절 선박관리업의 의의 5 1. 선박관리업의 정의와 선주의 경영활동 5 2. 선박관리업의 발달과정 7 3. 선박관리회사의 업무와 경쟁력요소 9 제2절 선박관리업의 현황 12 1. 해외 선박관리업 12 2. 국내 선박관리업 17 제 3장 선원관리 23 제1절 선원관리 현황 23 1. 전 세계 선원인력 현황과 동향 23 2. 국내 선원인력 현황 25 제2절 선원의 교육 훈련 31 1. 해기 교육 시스템 31 2. 선원교육 현황 31 제3절 선원의 집단적 노사관계 37 1. 국제 집단적 노사관계 37 2. 일본 집단적 노사관계 38 3. 우리나라 집단적 노사관계 39 제4절 선원관리제도 41 1. 선박관리업자의 선원고용권 41 2. 선박관리업자간의 SUB-CONTRACT 분석 43 3. 기간제 근로자와 선원과의 비교 46 제4장 선원관리의 문제점 및 개선방안 53 제1절 선원관리 문제점과 개선방안에 대한 설문조사 개요 53 1. 조사의 개요 53 2. 설문응답기업의 선박 및 관리 선원현황 54 제2절 선원관리의 문제점 분석 56 1. 선원의 수요·공급의 불균형 56 2. 선박관리업자의 선원 고용권 미소지 60 3. 국내 선박관리업자간 SUB-CONTRACT 불허 63 4. 기간제 근로제도의 법과 현실 차이 발생 64 5. 외국인 선원 고용관련 행정절차 복잡 64 제3절 선원관리 개선방안 66 1. 해기인력의 양성 및 관리강화 66 2. 선박관리회사에 선택적 선원고용권 보장 73 3. 선박관리회사간 SUB-CONTRACT 체결 허용 76 4. 선원의 비정규직 보호법 적용대상 제외 77 5. 외국선원 고용에 대한 행정절차 개선 78 제5장 결 론 80 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 80 1. 연구결과 요약 80 2. 연구의 한계 85 참고문헌 87 설 문 서 91 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대하교 해사산업대학원 -
dc.title 효율적 선원 관리제도 구축을 통한 선박관리업의 활성화 방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Revitalization of Ship Management through Efficient Crew Management System -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2008-08 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName Jong-Tae -
Appears in Collections:
항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
000002176417.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse