한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

효율적인 컨테이너운송을 위한 화물운송 정보시스템의 활성화 방안

DC Field Value Language
dc.contributor.author 한영현 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:26:57Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:26:57Z -
dc.date.issued 2009 -
dc.date.submitted 56905-02-07 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176423 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10827 -
dc.description.abstract In the globalizing world, logistic getting more important and Korean Government intended to be one of the leading logistic countries in the northeast asia by 2020. In order to be a leading country Korean Government supports collaboration prosperities and creates additional values and strengthen efficiency of logistic. Cargo transportation through road performs vein function for economy network and has high publicity. It playes core role in the business world of Korea and shares almost half of the cargo transportation (43.9% ton/km in 2004) in the Korea. This cargo transportation system through road has many problems and difficulties therefore simple and basic improvement in the system not sufficient and reform of the system is required. For instance, truck owners having difficulty to find cargo to carry and brokers help them. Recently number of cargo broker has increased and in 2006 number of cargo broker has reach up to 2 times of truck company. (5,947 truck company and 11,586 broker company). Similar to this problem whenever road transportation industry getting bigger some other problems occur (HA, Hun Gu, 2003, Hong Gab Sun, 2003) such as illegally multi broking for same cargo. Considerable number of the cargo owners work with one brokers and that broker works with others. For example during transportation process of one cargo, 3-4 broker could take a part and each broker charge roughly 5-12% of the transportation fee and finally truck driver gets only 60-70% of the real transportation fee. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 필요성과 연구목적 = 1 제2절 연구의 내용과 연구방법 = 3 제2장 국내 화물운송시장의 현황과 문제점 = 4 제1절 국내 화물운송시장의 현황 = 4 1. 국내 화물운송시장의 동향 = 4 2. 현행 화물운송의 흐름 분석 = 7 제2절 국내 화물운송체계의 문제점 = 19 1. 운송 주선체계의 문제점 = 19 2. 현장조사를 통한 운송구조의 문제점 = 23 3. 화물연대 파업현황 및 문제점 = 25 제3장 국내 화물운송시스템의 현황 및 문제점 = 44 제1절 국내 화물운송시스템의 현황 = 44 1. 국가기관 화물 운송시스템의 현황 = 45 2. 국내 민간 화물운송시스템의 현황 = 51 제2절 국내 화물운송시스템의 문제점 = 54 제3절 종합정보시스템의 개요 = 56 1. 첨단화물운송시스템의 현황 = 56 2. 화물운송 공차절감에 효율적인 종합정보망 = 61 제4장 국내 화물운송시스템의 활성화방안 및 기대효과 = 70 제1절 외국의 ITS/CVO 시스템 현황 = 70 제2절 국내 화물운송시스템 시사점 = 74 제3절 자동표식시스템(AIS)을 이용한 신개념 화물정보시스템 = 6 1. 화물종합관제망 = 77 2. 자동표식시스템을 이용한 신개념 화물정보시스템 = 78 제4절 국내 화물운송시스템의 활성화 방안 = 86 제5절 화물운송 정보시스템의 기대효과 = 88 1. 주요구성원들의 기대효과 = 88 2. 국가적 관점의 기대효과 = 91 제5장 결론 = 92 1. 연구결과 요약 = 92 2. 연구의 시사점 = 93 3. 연구의 한계점 = 93 참고문헌 = 94 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.title 효율적인 컨테이너운송을 위한 화물운송 정보시스템의 활성화 방안 -
dc.title.alternative A Study on the Revitalization of Cargo Transportation Information System For Efficient Inland Container Transport -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2009-02 -
dc.contributor.alternativeName Han -
dc.contributor.alternativeName Young Hyun -
Appears in Collections:
항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
000002176423.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse