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선박운항패턴 분석을 통한 배기가스 후처리 장치 설치 용량에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 이강기 -
dc.contributor.author 여실중 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:41:27Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:41:27Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11334 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002329020 -
dc.description.abstract In accordance with Annex VI, IMO limited the sulphur content of the global fuel oil, and designated the Emission control area(Baltic Sea, North Sea, North American, US Caribbean Sea ECA) which restricted emissions of sulphur oxides and nitrogen oxides, restricted emissions from the halon emissions of the HCFCs. This reinforced the use of fuel oil, which content not more than 3.5% sulphur content from 2012 to all ships, requiring the use of heavy fuel oil with 0.1% sulphur content that operates in the emission control area beginning in 2015. Also, NOx Tier Ⅲ standard which is more stringent emission limit for engines enforced from 1 January 2016 in NECA as per the MEPC 66th session. NOx Tier Ⅲ standards are 80% less than NOx Tier Ⅰ standard. Current NECA areas are the North American area and the US Caribbean Sea area. But recently, during MEPC 70th session, the Committee agreed to designate the North Sea and the Baltic Sea as NECA with an effective date of 1 January 2021. In response, shipping industry is trying to comply with various environmental regulations and is considering various ways to satisfy the requirement of NOx TIER III operation. LNG as a fuel is gaining acceptance in maritime applications as an emission control measure for NOx. Also, there are ways to comply with regulation, such as using exhaust gas treatment system, SCR, EGR. This study examines the pollutants emitted by the vessels, the air pollution regulations, and analyzes current techniques such as exhaust gas treatment system and replacement of alternative fuels. It also analyzes operating hours, fuel consumption, and sailing profile by targeting large container ship which operating NECA, North America area, which mainly operates that area. Moreover, it can be used to analyze the characteristics of the engine load for ships operating NECA and to use the sailing profile, which is important design requirements of SCR. Finally, it calculates the design capacity of the exhaust gas treatment system based on the analysis data of sailing profile for existing ships. So, it will show that the capacity of the exhaust gas treatment system can be reduced according to the sailing profile. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구 방법 4 1.2.1 선행 연구의 고찰 4 1.2.2 본 연구의 차별성 5 제2장 환경규제 및 대응 기술 현황 7 2.1 선박으로부터 배출되는 오염물질과 대기오염규제 7 2.1.1 선박으로부터 배출되는 오염물질 7 2.1.2 배출가스 규제현황 11 2.2 대기오염 규제 대응 기술 현황 14 2.2.1 배출가스 감소를 위한 대체 연료 14 2.2.2 배출가스 감소를 위한 대응 기술 17 제3장 배출규제해역 운항 자료 등의 분석 25 3.1 개요 25 3.2 대상선박의 제원 27 3.3 배출규제해역 운항에 따른 연료소모량 및 운항 자료 등의 분석 29 3.3.1 선박 A호의 연료소모량 및 운항 자료 등의 분석 30 3.3.2 선박 B호의 연료소모량 및 운항 자료 등의 분석 33 제4장 배출규제해역 운항패턴 분석을 통한 배기가스 후처리 장치 용량 고찰 36 4.1 개요 36 4.2 배출규제해역 운항패턴 분석 37 4.2.1 선박 A호의 운항패턴 분석 37 4.2.2 선박 B호의 운항패턴 분석 42 4.3 운항패턴 분석을 통한 배기가스 후처리 장치 용량 산출 및 비교 46 4.3.1 C 타입 기관의 배기가스 후처리 장치 용량 산출 48 4.3.2 D 타입 기관의 배기가스 후처리 장치 용량 산출 52 4.3.3 E 타입 기관의 배기가스 후처리 장치 용량 산출 55 4.4 요약 58 제5장 결론 59 참고문헌 60 -
dc.format.extent 76 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다 -
dc.title 선박운항패턴 분석을 통한 배기가스 후처리 장치 설치 용량에 관한 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-02 -
dc.contributor.alternativeName Yeo, Sil Jung -
dc.contributor.department 대학원 해양플랜트운영학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword "MCR", "NECA", "Sailing profile", "SCR" -
dc.type.local Text -
dc.title.translated A Study on the Capacity of After Treatment System of Exhaust Gas with Analysis of Containerships Sailing Profile -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000006780▲000002329020▲ -
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해양플랜트운영학과 > Thesis
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