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선박 조타기 시스템 열평형 메카니즘 도출에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 김동혁 -
dc.contributor.author 김주원 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:42:54Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:42:54Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11408 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002331450 -
dc.description.abstract Steering gear is an important machine for setting and changing the route of the ship, which is mostly operated by hydraulic pressure. In the steering gear using the hydraulic system, a lot of heat is generated and accumulated by the internal hydraulic flow with high pressure in hydraulic pump and actuators, which increases the temperature of hydraulic oil. Temperature increase of the steering gear changes the viscosity of hydraulic oil and adversely affects the entire steering gear. It is customary to measure and estimate temperature increase to determine the effects of temperature on the steering gear system. In this study, temperature increase of steering gear system is obtained numerically by using the Ansys CFX and SimulationX.The goal of this study is to establish a method to obtain equilibrium temperature of the steering gear system through confirmation of the numerical results by comparing with experimental ones. This study shows that the numerical result of the temperature is about 3.7℃ higher than experimental one, which is quite acceptable. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서 론 1 1.1 연구 배경 및 목적 1 1.2 연구 내용 및 범위 2 1.2.1 선박용 조타기 2 1.2.2 해석 대상 조타기 7 제 2 장 열평형 방정식 9 2.1 유압펌프의 발열이론 11 2.2 유압회로의 발열이론 12 2.3 유압회로의 방열이론 17 제 3 장 온도 상승 해석 20 3.1 Ansys CFX를 이용한 발열 해석 21 3.1.1 모델링 21 3.1.2 격자생성 25 3.1.3 유체 물성 조건 26 3.1.4 해석 조건 및 방법 29 3.1.5 해석 결과 33 3.2 SimulationX를 이용한 발열 해석 35 3.2.1 모델링 35 3.2.2 해석 결과 40 3.3 방열 해석 43 3.3.1 총괄열전달계수 43 3.3.2 방열량 45 3.4 열평형 온도 46 제 4 장 온도 상승 실험 48 4.1 실험 장치 구성 48 4.2 실험 결과 50 제 5 장 해석 · 실험 결과 분석 52 제 6 장 결 론 55 참고문헌 57 감사의 글 58 -
dc.format.extent 68 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 선박 조타기 시스템 열평형 메카니즘 도출에 관한 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-02 -
dc.contributor.department 대학원 냉동공조공학과 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword 조타기, 유압시스템, 열평형 -
dc.type.local Text -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000006780▲000002331450▲ -
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냉동공조공학과 > Thesis
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