AHP를 이용한 항만하역 안전관리 개선방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 류동근 | - |
dc.contributor.author | 이왕희 | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T02:43:54Z | - |
dc.date.available | 2019-12-16T02:43:54Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11446 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002334385 | - |
dc.description.abstract | This study aims to draw priorities and importance of things to be improved at the moment to raise the sense of safety of harbor cargo workers at Busan Port, in order to prevent safety accidents during cargo working and improve safety management. For these purposes, this study conducted literature analysis of previous studies on harbor safety, through precedent studies of safety management objects and safety fields such as harbor facilities, harbor dangerous articles, harbor safety, ship liners and harbor cargo working. In addition, to draw factors, this study applied 4M industrial accident factors through container terminal safety managers, port trade unions, harbor cargo workers, interviews of port trade union members and precedent studies on harbor cargo safety management and industrial accidents; then, it extracted 16 subfactors under 4 representative factors. As for the spacial range, Jaseongdae Container Terminal of Busan North Port, Gamman Container Terminal, Sinseondae Container Terminal and Busan New port were included as targets; as for the duty, this study was conducted targeting container terminal cargo workers and safety managers. To draw priorities and importance to improve safety management of Busan Port cargo workers, analytic hierarchy process(AHP), which was put forth by Thomas L. Saaty in 1970s was used for analysis. AHP is the decision making method that stratifies evaluation factors and draws priorities by measuring relative importance among evaluation items. Objects of analysis were classified according to detailed duties into checker, Q. C / T. C / Y. T / Y. F(duty of running equipment), foreman, reefer, center and others; AHP analysis was carried out through the survey of cargo workers. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 방법 및 구성 3 제 2 장 항만하역의 개요 5 2.1 하역의 의의 5 2.2 하역작업의 분류 6 2.3 항만하역 작업절차 7 2.4 항만하역장비 기술 환경변화 9 2.5 항만 및 선내 하역작업의 특성 11 2.5.1 항만하역작업의 특성 11 2.5.2 선내하역작업의 특성 13 제 3 장 산업재해 및 항만하역재해 현황 14 3.1 산업재해의 정의 14 3.2 산업재해 발생형태 및 원인구조 14 3.3. 산업재해 원인분석 15 3.4 재해원인 분석 18 3.4.1 개별적 원인분석 18 3.4.2 통계적 원인분석 19 3.5 항만하역작업의 주요 유해 위험요인 20 3.6 항만하역장비 및 작업인력현황 21 3.6.1 항만하역 장비 현황 21 3.6.2 항만 작업인력 현황 22 3.7 항만하역재해현황 24 3.8 부산항 항만하역재해현황 29 3.8.1 부산항 항만하역 재해 현황 분석 29 3.8.2 부산항 하역실적, 근로자수, 재해자수 지수변화 29 3.8.3 부산항 근속기간별 항만하역재해자수 30 3.8.4 부산항 시간별 항만하역재해자수 30 3.8.5 부산항 화물별 재해비율 31 3.8.6 부산항 단계별 항만하역 재해자수 32 3.8.7 부산항 기인물별 항만하역 재해자수 33 3.8.8 부산항 형태별 재해비율 34 제 4 장 AHP 분석 35 4.1 AHP의 개요 및 특징 35 4.1.1 AHP의 개요 35 4.1.2 AHP의 특징 37 4.2 AHP 선행연구 분석 38 4.3 연구 설계 및 계층구조 구축 41 4.3.1 대표요인 및 세부요인의 도출 41 4.3.2 항만안전관리 및 항만하역 선행연구 분석 42 4.3.3 산업재해 선행연구 분석 46 4.3.4 세부평가요인의 분류 및 평가 항목 도출 50 4.4 AHP 분석결과 56 4.4.1 설문지 구성의 내용 56 4.4.2 설문 응답 결과 57 4.4.3 계층별 중요도 평가 59 제 5 장 결 론 70 5.1 연구 요약 및 개선방안 70 5.2 연구의 한계 및 향후 연구방향 73 참고문헌 74 부 록 78 | - |
dc.format.extent | 96 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | AHP를 이용한 항만하역 안전관리 개선방안에 관한 연구 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2017-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Lee, Wang Hee | - |
dc.contributor.department | 대학원 해운경영학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.subject.keyword | 하역안전, 항만근로자, 항만안전, cargo handling, stevedore | - |
dc.type.local | Text | - |
dc.title.translated | A Study on Improvement of Cargo Handling Safety Management using AHP | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲000000006780▲000002334385▲ | - |
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