한국해양대학교

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케이프타운協約의 國內導入을 爲한 問題點 및 改善方案

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dc.contributor.advisor 이윤철 -
dc.contributor.author 윤고운 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:45:23Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:45:23Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11493 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002380168 -
dc.description.abstract Fishing vessels continue to have one of the worst safety record of any industry, yet have largely remained outside of the International Convention for the Safety of Life at Sea(SOLAS) that body of international safety measures mandated by IMO for cargo shipping, and which have been responsible for significant improvements in cargo ship safety and the reduction in casualties and loss of life. The fishing industry not only has a poor record of accidents and loss of life, but also loss of fishing gear which causes long term environmental damage. The absence of global and binding regulations generally in the fishing sector is also a cause of the sector's poor performance and reputation, not just in safety but also in IUU fishing, crew conditions and illegal activities. It is in these areas that the IMO has adopted new global legislative measures for fishing vessels that await ratification by their member governments before they can enter into force. The Capetown Agreement of 2012(the successor treaty to the Torremolinos Protocol), which deals with the design, construction and equipment of fishing vessels, is being consulted on separately. The convention came into force internationally on 29 September 2012 and applies to fishing vessels of 24 meters or more in length operating outside the inshore outside 12 nautical miles. The convention sets standards for : the certification of skippers, engineer officers and radio operators ; the basic training required for personnel on fishing vessels to which the convention applies; and watchkeeping. It is the first international instrument to establish basic requirements on training, certification and watchkeeping for fishing vessel personnels. Internationally, the convention is expected to reduce death and injury rates in the global fishing industry by mandating training and safety requirements for crews. This dissertation will compare the 2012 Capetown agreement with the Korean national law of fishing vessels considering problems and improvements. -
dc.description.tableofcontents Abstract ⅴ 第1章 序論 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법 및 내용 4 第2章 漁船事故 現況 및 示唆點 제1절 최근 국내 어선사고 발생현황 분석 6 Ⅰ. 국내어선 등록현황 6 Ⅱ. 최근 어선사고 발생현황 8 제2절 국내·외 주요 어선사고 사례분석 14 Ⅰ. 동해어선 조난사고 14 Ⅱ. 제1인성호 침몰사고 15 Ⅲ. 제501 오룡호 침몰사고 16 제3절 어선사고의 특징과 시사점 21 Ⅰ. 종류별 어선사고의 특징 21 Ⅱ. 어선사고의 시사점 23 第3章 케이프타운協約의 採擇 및 關聯 協約과의 關係 제1절 케이프타운협약의 채택 25 Ⅰ. 어선안전협약 제정 배경 25 Ⅱ. 어선안전을 위한 토레몰리노스 협약 27 Ⅲ. 토레몰리노스 의정서 29 Ⅳ. 케이프타운협약 35 제2절 기타 협약과 어선안전협약과의 관계 37 Ⅰ. 유엔해양법협약 37 Ⅱ. SOLAS 협약 및 의정서 38 Ⅲ. STCW-F 협약 39 Ⅳ. 어선원과 어선안전코드 41 Ⅴ. 소형어선의 설계, 구조 및 설비에 대한 자발적 지침 42 Ⅵ. 어선원의 훈련과 자격증명에 대한 지침 43 Ⅶ. 길이 12m 미만 국제소형어선안전 권고 43 Ⅷ. ILO 통합어선원노동협약 44 第4章 케이프타운協約과 國內法令 比較·檢討 제1절 국내 어선안전관련 규정 47 제2절 국제협약과 국내 어선안전 관련규정과의 비교 51 第5章 케이프타운協約의 國內導入을 위한 問題點 및 改善方案 제1절 적용대상선박 선정분야 66 Ⅰ. 협약적용선박 선정관련 문제점 및 개선방안 66 Ⅱ. 유예제도관련 문제점 및 개선방안 67 제2절 어선검사제도 분야 68 Ⅰ. 어선검사제도관련 문제점 및 개선방안 68 Ⅱ. 출항정지관련 문제점 및 개선방안 71 Ⅲ. 안전조업기반관련 문제점 및 개선방안 73 제3절 어선원의 교육·훈련 분야 74 Ⅰ. 선원법관련 문제점 및 개선방안 74 Ⅱ. 선박직원법관련 문제점 및 개선방안 77 第6章 結論 79 參考文獻 81 -
dc.format.extent ⅵ,84 p. -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 케이프타운協約의 國內導入을 爲한 問題點 및 改善方案 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-08 -
dc.contributor.department 대학원 해양정책학과 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword 케이프타운협약, 어선안전 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000007040▲000002380168▲ -
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해양정책학과 > Thesis
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