船舶 推進軸系用 多板 摩擦 클러치 損傷 原因分析에 關한 硏究
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 김정렬 | - |
dc.contributor.author | 정상후 | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T02:46:06Z | - |
dc.date.available | 2019-12-16T02:46:06Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11513 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002382289 | - |
dc.description.abstract | This paper provides root cause analysis of the hydrauli -cally actuated multidisc friction clutch sticking in ship running in the field of marine propulsion power trans -mission control system. It is aimed for correct diagonosis, analysis to prevent recurring of the diesel engine reduction gear imbeded clutch troubles such as heating, deformation, unusual abrasion and sticking of the friction plates. It is proved that the root cause of these troubles are slip, heating caused by leakage of clutch control oil and cooling oil due to a crack on the assembled hollow clutch shaft. The fishbone method is used to study the troubleshooting through disassembling of the clutch and diesel engine reduction gear, and investigation of components, onboard function test including nondestructive testing. The cracked clutch shaft was bended and whirled at the joint of clutch. Thus, the cooling and clutch control oil are leaked to sump tank through the cracked crevice. In addition to mechanical cause of the failure, propulsion machinery running data logging of machinery control, alarm and monitoring system was investigated and analysised to seek faulty cause. The more detailed analysis based on running data logg -ing, a 2nd filter clogging may have caused the clutch sticking, and the most dominant factor was cooling oil leakage among them. The results of the study are useful to design intigration of marine propulsion system, reduction gear, and diagonosis of clutch troubleshooting. | - |
dc.description.tableofcontents | List of Tables ⅲ List of Figuresⅳ Abstract ⅷ 제1장 서 론 1 1.1 연구의 배경 1 1.2 연구의 내용 및 구성 2 제2장 선박 추진용 클러치에 대한 이론 4 2.1 클러치 특성 및 제원 4 2.1.1 유압작동식 다판마찰클러치 특성 4 2.1.2 유압작동식 다판마찰클러치 제원 5 2.1.3 유압작동식 다판마찰클러치 시스템 구성 10 2.2 클러치 동력전달 이론 13 2.2.1 다판마찰클러치의 전달 회전력 13 2.2.2 클러치 연결 시 슬립 및 발열 15 제3장 클러치 손상(損傷) 원인분석 19 3.1 고장탐구 방법 19 3.2 기술조사 및 원인분석 시험 20 3.2.1 손상 전조현상 및 경위 25 3.2.2 손상 원인분석 시험 27 3.2.2.1 클러치 시스템 원인분석 시험 27 3.2.2.2 기어구동 제어오일 펌프 원인분석 시험 35 3.2.2.3 클러치, 감속기어 분해조사 및 시험 40 3.2.2.4 냉각, 제어오일 누설과 막힘 조사 및 시험 58 3.2.2.5 제어밸브(솔레노이드 밸브) 진동계측 및 분석 61 3.2.2.5.1 시험방법 62 3.2.2.5.2 진동계측 결과 62 3.2.2.5.3 진동계측 결과 분석 67 3.3 클러치 손상 원인분석 69 3.3.1 허브, 축경 틈새 오일누설 원인분석 69 3.3.2 클러치 조립축의 휘둘림(whirl) 거동 분석 77 3.3.3 냉각 및 제어오일 누설 원인분석 78 3.3.4 크랙 확장 또는 운전시간 증가 시의 손상거동 분석 83 3.4 시험 및 원인분석 결과 고찰 92 제4장 클러치 조립축 크랙(crack) 원인분석 93 4.1 고장탐구 방법 93 4.2 클러치 조립축 크랙(crack) 원인분석 94 4.2.1 클러치 조립축 크랙 원인 94 4.2.2 러버 탄성커플링 적용 선박의 비틀림진동 전달특성 고찰 99 4.2.3 비틀림진동 토크 해석 및 실선 측정결과 고찰 101 4.3 설계 요구조건 대비 건전성 고찰 103 4.4 조립축 크랙 원인분석 결과 고찰 106 제5장 기관제어체계 로깅 데이터(logging data) 분석 108 5.1 고장탐구 방법 108 5.2 기관제어체계 운용자료 조사결과 분석 110 5.3 기관제어체계 운용 로깅 데이터 분석 111 5.3.1 고착 전조현상 조사 및 로깅 데이터 분석 111 5.3.2 고착단계 기관제어체계 로깅 데이터 분석 114 5.3.3 기관제어체계 로깅 데이터 분석결과 고찰 122 제6장 결 론 124 참고문헌 126 | - |
dc.format.extent | ⅸ, 128 p. | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 船舶 推進軸系用 多板 摩擦 클러치 損傷 原因分析에 關한 硏究 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2017-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Jeong, Sang Hu | - |
dc.contributor.department | 대학원 기관공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 | - |
dc.description.degree | Doctor | - |
dc.subject.keyword | 클러치, 손상, 원인분석, 고착, 크랙 | - |
dc.title.translated | A Study on Root Cause Analysis for Failure of Multidisc Friction Clutch in Shipʹs Propulsion Shafting | - |
dc.contributor.specialty | 동력기계 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲000000007040▲000002382289▲ | - |
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