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빅데이터를 이용한 부산항신항 ITT 효율적인 운영방안에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 신영란 -
dc.contributor.author 백용주 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:46:10Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:46:10Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11515 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002382658 -
dc.description.abstract The global maritime crisis and the financial slowdown are accelerating a fierce competition to induce container cargo volumes against other global ports. In particular, this competition among them is more intensified by offering large-scale incentives or free port dues in order to attract global alliances of liners. First above all, shipping lines constantly request that Busan Port Authority introduce the ITT, so that the subsidy of extra operating costs caused by ITT can secure transshipment container cargoes. Despite that there are many container terminal operators which have been splitted for a long time and disintegrated terminals have caused unnecessarily extra operating costs, however, an ITT operative problem in Busan Port can be solved by integrating all terminal operators into a unified single terminal. In fact, due to our current difficulty of the terminal integration, therefore, only establishing an ITT platform can be the key to solve ITT issues in the first place. This paper shows that an ITT platform can adopt an ITT platform design and configuration algorithm which should be first simulated utilizing Big Data tool. Big Data is one of the latest IT technologies in the 4th Industrial Revolution. It is a way to re-create valuable data through correlation analysis. In order that the data are used for Big Data, I’d like to propose a scenario to optimize the ITT platform construction by confining the optimal design requiring actual data after data mining through analysis tool (R). Particularly, optimized in-and-out container cargoes can be calculated by analysis of loading and unloading rates of transshipment cargoes between nearby two terminals and the turnaround time. Besides, an ITT platform can be optimized to the establishment of an ITT platform via analysis of the best route of terminal-to-terminal TS on a basis of day and time and the transportation pattern of cargoes. Thus, it is possible to reduce the failure rate of the ITT platform by performing the simulation once using the big data before execution, and it could be reflected in the future ITT platform design. -
dc.description.tableofcontents Abstract i 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 2 제2장 이론적 고찰 4 제1절 빅데이터의 개념 및 특징 4 1. 빅데이터의 출현배경 4 2. 빅데이터 정의 6 3. 빅데이터의 특징 8 제2절 빅데이터의 구성요소 11 1. 자원 11 2. 기술 13 3. 인력 15 제3절 빅데이터 분석 인프라 및 분석기법 17 1. 빅데이터 분석 인프라 17 2. 빅데이터 분석 기법 20 제4절 빅데이터를 이용한 부산항 정보의 구축과 활용 사례 29 1. 항만물류정보 역할 및 필요성 29 2. 항만물류정보관리 문제점과 사례 33 3. 최신 ICT 기술을 이용한 스마트 물류정보관리 사례 35 제3장 빅데이터를 이용한 부산항신항 ITT 이동패턴 분석 47 제1절 타부두 TS 현황분석 47 1. 부산항 환적화물 현황 47 2. 환적화물의 변화와 전망 48 3. 타부두 TS 현황 48 제2절 부산항신항 ITT 이동패턴 분석 50 1. 분석 방법 및 타부두 ITT 패턴분석 50 2. 터미널내 혼잡도 분석 55 제4장 부산항신항 ITT 운영방안 63 제1절 부산항신항 ITT 현황 및 문제점 63 1. 부산항신항 터미널 운영현황 63 2. 부산항신항 ITT 운영 현황 및 문제점 65 제2절 ITT 플랫폼 설치를 위한 기본 방향 및 운영방안 69 1. ITT플랫폼 설치를 위한 기본방향 69 2. ITT 플랫폼 운영 및 구축 방향 70 제3절 빅데이터를 이용한 ITT 운영 시스템 구축방안 71 제5장 결론 73 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 73 제2절 연구의 한계점과 과제 74 참고 문헌 76 <국내 문헌> 76 <외국 문헌> 77 부 록 78 1. 주요업체(기업별) 활용사례 78 2. 각국의 빅데이터 활용 사례 81 -
dc.format.extent ii, 86 p. -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해양금융물류대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 빅데이터를 이용한 부산항신항 ITT 효율적인 운영방안에 관한 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-08 -
dc.contributor.department 해양금융·물류대학원 항만물류학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 해양금융물류대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword 빅데이터 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000007040▲000002382658▲ -
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항만물류학과 > Thesis
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