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NCS 기반 DP운항사 교육과정 개발에 관한 연구

Title
NCS 기반 DP운항사 교육과정 개발에 관한 연구
Author(s)
김이완
Keyword
"DP운항사", "해양플랜트 서비스산업", "DP운항사 직무능력", "DP운항사 자격요건", "국가직무능력표준"
Issued Date
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11606
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000012427
Abstract
국내 조선소는 기술력을 바탕으로 다양한 종류의 해양플랜트를 수주하며 해양플랜트 건조 분야에서 세계적인 경쟁력을 유지해 왔으나, 최근 저유가로 인한 해양플랜트 산업의 침체로 인하여 매우 힘든 시기를 겪고 있다. 이러한 위기의 극복을 위하여 국내 조선소는 적극적인 투자유치, 구조조정 및 인수합병 등의 자구적인 노력과 정부, 학계와 연계하여 다양한 극복방안을 모색하고 있다. 대표적으로 국내에서 취약한 해양플랜트 서비스산업의 진출을 통하여 사업을 다각화하고 안정적인 부가가치를 창출하며, 해양플랜트 운영 분야의 전문인력 양성을 통하여 핵심장비의 국산화율을 향상시키고자 노력하고 있다. 해양플랜트 산업은 진입장벽이 높은 보수성을 가지고 있기 때문에 국내 기업이 해양플랜트 서비스산업으로 진출하여 경쟁력을 갖추기 위해서는 동 분야의 전문인력을 양성하는 것이 반드시 선행되어야 한다. 이를 위해서는 국내 인력이 상대적으로 진출하기 쉬운 직종을 선정하여 집중적으로 양성하고, 이를 기반으로 점차 확장하는 것이 필요하다.



DP운항사는 많은 국내 항해사가 직업전환에 관심을 갖고 있으며, 승선 경력을 갖춘 국내 항해사가 상대적으로 진출하기 쉽기 때문에 국내 인력이 해양플랜트 서비스산업으로 진출하기 유망한 직종 중 하나이다. 일부 국내 항해사들이 DP운항사로 직업을 전환하고자 노력하고 있으나 국내에서는 승선 가능한 DP선박이 매우 한정적이며, 해외선사의 취업은 경력을 중시하는 보수적인 채용절차, 취업에 필요한 정보의 부족, 영어 사용의 한계 등으로 인하여 매우 어려운 실정이다.



따라서 이 연구는 국내 DP운항사의 직업전환에 필요한 지침과 NCS 기반의 DP운항사 교육과정 개발을 위한 자료를 제공하기 위한 목적으로 DP운항사의 직무능력 및 자격요건과 선박회사의 DP운항사 채용절차 및 요건을 분석하였다. 또한, NCS 체계에 따라 DP운항사의 직무를 분류하고 직무모형을 개발하였으며, 교육과정 운영의 활성화 방안으로 실습을 위한 DP선박의 확보와 전문교원의 양성, DP운항사 경력개발경로의 개발을 제시하였다.



| Korea’s domestic shipyards remained globally competitive in the offshore construction through winning contracts to build various types of offshore plants based on world-class technologies. However, it has recently had a hard time due to the stagnation of the offshore plant industry mainly caused by low oil prices. For that reason, the shipyards have sought for multiple solutions to overcome the crisis with not only self-supporting efforts including active attraction of investments, restructuring, and M&As, but also cooperation with government and academic world. Its representative examples contain business diversification and added-value creation through the market expansion into the offshore plant service industry, vulnerable in Korea, and localization of core equipment by nurturing professionals in the offshore plant operation. Since the offshore plant industry is strongly conservative with a high entry barrier, it is an essential prerequisite to cultivate specialists of the industry to help the domestic companies enter the global offshore service industry with high competitiveness. With that said, it is reasonable to concentrate on selecting jobs relatively easy for the local workers to push into the global market and training them. Based on that, it can gradually expand its areas.



In this sense, DP operator is one of promising areas for the locals to enter the global offshore service industry since it has received attention from many domestic navigators who consider changing their job and is comparatively easy for domestic navigators with boarding careers to make their way to the field. Although some local navigators have made efforts to switch their job to DP operators, DP vessels able to be boarded is very limited in Korea. In addition, there are also difficulties to find positions in international shipping companies mainly because of the conservative recruitment process by putting the top priority on work experiences, lack of information for employment, and a low level of English language skills of Korean workers.



Accordingly, this research has analyzed competencies and qualifications of DP operator and the recruitment process and eligibility for DP operator required by shipping companies to provide guidelines on job conversion to DP operator and materials for developing NCS based DP operator training course. Moreover, it has also classified jobs of DP operator and developed job model in accordance with the system of NCS as well as proposed plans on how to secure DP vessels for practice and cultivate professional instructors, develop a career development path to actively promote the DP operator training course.
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해양플랜트운영학과 > Thesis
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