한국해양대학교

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A Study on the Development of Object-oriented Route Planning Technique for Smart Navigation based on Risk Contours

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor 이은방 -
dc.contributor.author Min-Gi, Jeong -
dc.date.accessioned 2019-12-16T03:08:31Z -
dc.date.available 2019-12-16T03:08:31Z -
dc.date.issued 2019 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11871 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000180235 -
dc.description.abstract 해상 교통에서 적절한 항로 계획, 선정은 다양한 해상 환경에서 안전하고, 효율적이며 스마트한 항해 달성을 위해 필수적이다. 기존의 항로들은 주로 효율성 측면에 초점을 맞추어, 경험적이고 정성적인 방법에 기반하여 운항자들에 의해 계획되었다. 본 연구에서는 운항자의 의도, 목적에 따라 객관적이고, 정량적인 방법으로 항로를 설정할 수 있도록 등리스크 곡선 기반 객체 지향 항로 설정 기술을 제안하였다. 첫째로, 선박의 항로 상 해상교통 리스크를 대표 선박을 활용하여 정량적으로 평가하였다. 둘째로, 항로 설정 기술의 기본 단계로서 절대요소, 위험요소, 영향요소로 데이터를 구조화하여 등위험도 곡선 개념 도입을 통해 입체화, 시각화 하였다. 마지막으로 안전성, 효율성, 편리성, 항해 요구능력성의 네 가지 항로 설정 파라미터를 고려하여 객체 지향 항로 선정 기술 모델을 개발하였다. 본 기술에서 각각의 목적 객체를 단위 거리당 누적 위험성, 항정 거리, 변침점의 수, 선택항로의 리스크 경도력이라는 요소 분석을 통해 평가한다. 따라서, 본 기술의 제안된 알고리즘과 등리스크 곡선 기반 항로 작도, 참조지점의 조합을 통하여 객체 지향 항로를 제시한다. 해당 기술을 검증하기 위하여 한국 서해안 실험해역에서 수치 시뮬레이션, AIS data에 기반한 통계적 평가 및 뉴질랜드 연안을 포함한 항로 기인 해상교통사고의 사례적 평가를 수행하였다. 연구의 결과로, 제안된 항로 선정 기술은 운항자의 의도에 따른 객체 지향 항로를 제시할 뿐만 아니라 현재 선박들이 사용하고 있는 항로 및 해상교통 사고 원인을 정량적으로 평가하는 데 활용할 수 있음을 확인하였다. 그러므로 본 기술은 항로 설정 방법을 더욱 체계적이고, 정량적인 방법으로 개선하여 사용자의 목적과 미래의 자율운항선박의 항해를 위한 스마트 항해 실현에 기여할 것으로 기대된다. 본 논문은 5개의 장으로 구성되어 있으며 각각은 다음과 같다. 제 1장에서는 연구의 배경, 목적, 범주 및 방법에 대한 도입을 언급하였다. 제 2장에서는 관련 선행 연구를 분석하여 체계적 방법으로 분류를 통해 종래의 항로 설정 방법들의 경향 및 초점을 파악하였고, 본 연구에서 제안된 기술의 필요성과 연구 범주에서 당위성을 확인하였다. 제 3장에서는 항로 설정의 기본 기술로서, 실험해역에서 실험선박을 활용하여 해상교통 위험요소 데이터를 구조화하여 해상교통 리스크 평가 및 등리스크 곡선을 시각화 하였다. 제 4장에서는 본 연구의 핵심 장으로서, 객체 지향 항로 기술을 네 가지 목적 객체를 사용하여 개념화되었고, 다양한 항로 옵션을 제공하기 위해 등위험도 곡선 상에서 알고리즘을 개발하였다. 제 5장에서는 제안된 기술을 통한 수치 시뮬레이션과 활용도 분석을 통해 연구 결과를 평가하였다. |Route planning in maritime transportation is a key to safe, efficient, and smart navigation in different environments. Conventionally, routes have been planned by operators using empirical and qualitative methods mainly focusing on efficiency. This study proposes an object-oriented route planning technique to objectively and quantitatively determine the routes of vessels in accordance with an operator’s intentions. First, the navigational traffic risk is assessed based on a model of a ship. Next, a risk contour map is visualized by structuring the navigational traffic risk’s data consisting of absolute danger, hazard factors, and influential factors, which is a framework of the route planning. Finally, the object-oriented route planning could be modeled with the use of the safety, the efficiency, the convenience, and the ability of navigation as main objects of route planning. The proposed technique assesses each object by making an analysis of cumulative risk per distance, total distance, the number of waypoints, and risk gradient of derived routes. The technique proposes object-oriented routes by utilizing its algorithm, projecting routes based on contour lines, and combining reference points. To verify the proposed technique, this paper carried out numerical simulation case studies, actual AIS data evaluation of model ships, and analysis of navigational traffic accidents not only on the west coast of Korea, but also on the coast of New Zealand. The result of this study shows that the proposed technique can suggest object-oriented routes depending on a user’s purposes, and quantitatively assess the focused objects of the current routes used by vessels and the cause of the previous navigational traffic accidents. Therefore, the object-oriented route planning technique can improve the existing method to be more systematic and quantitative, which contributes to smart navigation based on the user’s intentions and the future autonomous navigation. Accordingly, this study is composed of five sections and each section is structured as follows. Section 1 covered introduction including the background, purpose, scope and method of this study. In section 2, the related works and studies were analyzed in a systematic categorization so that the trend and focus of previous methods can be understood, thus bringing about the necessity and the scope of the proposed technique in this study. In section 3, Risk contour mapping frame work was carried out by structuring the essential data and visualizing the risk contour map based on the experimental area and ship. In section 4, as a core part of this study, the object-oriented route planning technique was conceptualized by introducing four main object of the route planning. Then, the algorithm was developed on the risk contour mapping, so that the proposed technique can derive various options. In section 5, the result of numerical simulations and applications of the proposed technique was suggested for the sake of verification. -
dc.description.tableofcontents Chapter 1. Introduction 1 1.1 Background and Purpose 1 1.2 Scope and Method 3 Chapter 2. Analysis of Related Works 7 2.1 Phase of navigation 7 2.2 Phase of route planning 9 2.3 Route planning methods 12 2.3.1 Categorization of route planning methods 12 2.3.2 Efficiency-based and economy-based route planning 14 2.3.3 Safety-based route planning 15 2.4 Navigational traffic accident and risk 17 2.4.1 Definition of navigational traffic accident 17 2.4.2 Definition of navigational traffic risk 19 Chapter 3. Risk Contour Visualization Framework 21 3.1 Formulation of Study 21 3.1.1 Experimental area (Janganseo) 21 3.1.2 Experimental ship 23 3.2 Risk Assessment Model 25 3.2.1 Data structure of risk assessment 25 3.2.2 Assessment of maritime traffic risk 27 3.2.3 Unit area for risk assessment 28 3.2.4 Filtering absolute danger 31 3.2.5 Quantification of hazard factor 33 3.2.6 Quantification of influential factor 35 3.3 Risk contour mapping 38 3.3.1 Use of contours 38 3.3.2 Concept of risk contour 38 3.3.3 Procedure of risk contour visualization 40 3.3.4 Novelty of risk contour visualization model 42 Chapter 4. Object-oriented Route Planning Technique 44 4.1 Objects of route planning 44 4.2 Assessment of objects 45 4.3 Contour-based route planning algorithm 48 4.3.1 Defining navigational direction 51 4.3.2 Route projection based on risk gradient 53 4.3.3 Route projection based on risk gradient 57 4.3.4 Object-oriented route and smart navigation 62 Chapter 5. Simulation Result and Application 63 5.1 Experimental case study of numerical simulation 63 5.1.1 Overview of numerical simulation 63 5.1.2 Results of objected-oriented routes 64 5.2 Application of object-oriented route technique 69 5.2.1 Evaluation of used routes 69 5.2.2 Analysis of navigational traffic accidents 75 5.3 Integration on ECDIS for training 86 5.4 Discussion 88 Chapter 6. Conclusion and future work 90 References 93 -
dc.format.extent 114 -
dc.language eng -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title A Study on the Development of Object-oriented Route Planning Technique for Smart Navigation based on Risk Contours -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2019-02 -
dc.contributor.alternativeName 정민기 -
dc.contributor.department 대학원 해양경찰학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 해양경찰학과 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword Navigational traffic risk 해상교통 리스크; Object-oriented 객체 지향; Risk contour 등리스크 곡선; Ship route planning 항로 설정; Smart navigation 스마트 항해 -
dc.title.translated 스마트 항해를 위한 등리스크 곡선 기반 객체 지향 항로 설정 기술 개발에 관한 연구 -
dc.contributor.specialty 해양안전환경 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001028▲200000180235▲ -
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해양경찰학과 > Thesis
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