한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

해양플랜트 사고와 영향요인 간 상관관계에 관한 연구

Title
해양플랜트 사고와 영향요인 간 상관관계에 관한 연구
Author(s)
권은옥
Keyword
해양플랜트, 미국 안전 환경국, 사고유형, 사고원인, 상관관계, 최소자승법
Issued Date
2019
Publisher
한국해양대학교 해사산업대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12325
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000216886
Abstract
2000년대 중반 이후 고유가가 지속되고 해양 유전개발이 가속화 되면서 해양플랜트의 가동이 꾸준히 늘어 왔다. 해양탐사 및 시추장비가 증가함에 따라서 관련된 해양플랜트 사고도 급증하였고 이에 따라 장비에 대한 신뢰성 향상이나 해양플랜트 관련 작업자에 대한 교육 및 훈련에도 관심이 증가하고 있다.
해양플랜트는 설계 목적 상 원유의 생산, 분리, 저장, 하역과 그에 수반되는 다양한 작업은 대부분이 상부구조물에서 이루어진다. 오일 및 가스 누출에 의한 화재, 폭발 사고의 발생 확률은 다른 사고들에 비해 발생하는 빈도수는 적으나 결과적으로 구조 및 인명, 재산에 큰 영향을 미친다.
본 논문에서는 미국 안전 환경국에 보고된 2012년 10월부터 2016년 9월까지 4년간 2194 건의 사고보고를 분석하여 해양플랜트 사고의 건수와 유형, 원인 그리고 설치환경의 상관관계를 분석하였고, 또한 부상자 수와 유형, 원인의 상관관계를 분석하였다.
분석에 사용된 사고사례는 E-Views 프로그램으로 OLS 모델을 사용하여 각각의 상관관계를 분석하였다.
분석 결과 해양플랜트 사고건수에 영향을 주는 사고의 유형으로는 화재, 충돌, 권상장비에 의한 사고가 유의미한 것으로 분석되었고 또한 사고건수에 영향을 주는 사고의 원인으로는 장비결함 , 슬립 또는 트립이 유의미하게 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 반면에 부상자 수에 영향을 주는 사고의 유형으로는 유정제어 실패가 유의미 하였고 부상자 수에 영향을 미치는 사고의 원인으로는 인적요인이 주요함을 확인하였다.
본 연구를 통하여 해양플랜트 사고에 있어서 인명피해를 줄이기 위해서는 유정제어를 위한 대책 수립이 더 비중 있게 고려되어야 하고, 빈번한 사고의 감소를 위해서는 장비의 결함이나 슬립, 트립으로 인한 사고를 방지할 수 있는 대책 수립이 좀 더 비중 있게 고려되어야 한다는 것을 알 수 있다. |Since the mid-2000s, high oil prices have continued and ocean oil field development has accelerated and the operation of offshore platforms has been steadily increasing. As the number of marine exploration and drilling equipment increases, the number of related offshore plant accidents has increased rapidly. Therefore, there is an increasing interest in improving the reliability of equipment and education and training for offshore plant workers.
For the purpose of the offshore plant, the production, separation, storage, loading and unloading of crude oil and various work accompanying it are mostly done in superstructure. The probability of occurrence of fire and explosion accident due to oil and gas leakage is less than that of other accidents, but it has a great effect on structure, people and property.
 In this paper, 2194 incident reports from October 2012 to September 2016, reported to the Bureau of Safety and Environmental Enforcement(BSEE), have been analyzed the correlation between the number and type, cause , installation environment of offshore plant accidents and the correlation between the number of injuries and type, cause of offshore plant accidents.
In the case of the accidents has been analyzed the each correlation by OLS model using E-Views program.
As a result of the analysis, the types of accidents affecting the number of off-shore plant accidents are analyzed as meaning that accidents caused by fire, collision, hoisting equipment are significant. Also, equipment failure, slip or trip were possible to confirm that it has influenced as causes. On the other hand, well control failure was significant for the types of accidents affecting the number of injuries, and human factors were the main cause of accidents that affected the number of injuries.
Based on the results, it is necessary to find ways to better control the oil wells in order to reduce the injuries in offshore accidents and in order to reduce frequent accidents, more precautions should be taken to prevent accidents caused by equipment defects or slips and trips.
Appears in Collections:
경제산업학과 > Thesis
Files in This Item:
200000216886.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse