그랜저 인과관계 분석을 통한 국내항만간 영향에 관한 연구 : 석유화학제품군을 중심으로
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 신창훈 | - |
dc.contributor.author | 이광운 | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T04:17:55Z | - |
dc.date.available | 2020-07-22T04:17:55Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12358 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283902 | - |
dc.description.abstract | Crude oil takes the fundamental part of the industry, and is the one of the most used resources in the world. Many places use crude oil. Republic of Korea is a major importer of crude oil. If the crude oil cannot be imported, it will pose a great threat to domestic consumption and foreign export of petrol chemical products. Therefore, it is essential to import liquid cargoes such as crude oil. Existing research mainly confirmed the competitive relationship between container ports. There would be a possible relationship between the national and regional port dealing with liquid cargoes. In order to differentiate our study, we selected Ulsan port, Daesan port, and Yeosu Gwangyang port to confirm competition relationship between liquid cargo ports. In this study, A Vector Auto Regressive model using time series variables was used. A Unit Root Test was performed. The relationship between the ports was confirmed through the Toda Yamamoto Causality Test. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 내용 및 구성 3 제 2 장 액체화물 및 물동량 현황 5 2.1 액체화물 정의 5 2.2 액체화물 정제 과정 13 2.3 액체화물 항만 소개 15 제 3 장 액체화물 관련 선행연구 23 3.1 액체화물 관련 선행연구 고찰 23 3.2 항만 관계 관련 선행연구 고찰 24 3.3 연구 방법 관련 선행연구 고찰 26 3.4 시사점 27 제 4 장 실증분석 28 4.1 분석개요 28 4.2 분석방법 30 4.3 실증분석 결과 33 제 5 장 결 론 40 5.1 연구의 요약 40 5.2 연구의 한계 및 향후과제 41 참고문헌 42 | - |
dc.format.extent | 46 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 그랜저 인과관계 분석을 통한 국내항만간 영향에 관한 연구 : 석유화학제품군을 중심으로 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 2 | - |
dc.contributor.alternativeName | Lee, Gwang-un | - |
dc.contributor.department | 대학원 물류시스템학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 물류시스템학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 이광운. (2020). 그랜저 인과관계 분석을 통한 국내항만간 영향에 관한 연구 : 석유화학제품군을 중심으로. | - |
dc.subject.keyword | Time Series Analysis, Port Relationship, Liquid Cargo, Toda-Yamamoto, Granger, Vector Auto Regressive | - |
dc.title.translated | A Study on the Influence of Domestic Ports through Granger Causality Test : Focused on Petrochemical Products | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001565▲200000283902▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.