오늘날 해상에서의 익수사고는 전 세계의 선복량 증가와 함께 지속적으로 증가해 왔다. 뿐만 아니라 선박의 대형화 및 승무원 수의 감소에 따라 승무원간의 동선이 겹치는 경우가 감소하였고, 이러한 조건들 때문에 해상에서 익수자가 발생하였을 때 바로 인지하기가 어려워 졌다. 국제해사기구에서도 해상에서의 익수사고 발생이 증가는 것에 대한 조치사항으로 SOLAS Ch.III regulation 17-1장을 채택하여 모든 선박에 익수자 구조를 위한 계획 및 절차서를 비치하도록 강제화 하였고, 이에 추가하여 91차 해사안전위원회에서는 MSC.1/Circ. 1447을 승인하며, 익수자 구조 절차서 작성에 있어 가이드라인까지 지정하였다. 익수자 구조 확률을 높이기 위한 이런 조치들이 효과를 보기위해서는 신속하고 정확하게 익수자 위치로 회귀 할 수 있는 조선법 구현이 이루어 져야한다. 국제항공 및 해상수색구조 편람(IAMSAR)에서는 익수자 구조를 위한 표준 구조 조선법을 권고해왔다. 이 조선법은 윌라암스 턴, 싱글턴, 샤르노브 턴 3가지이며 각 조선법 별로 장,단점이 있고 시행방법도 다르다. 당직자가 익수자가 발생을 바로 인지한 경우에는 선교의 MOB 구명부환을 던지고 육안으로 섬광신호와 연기신호를 확인하며 익수자 위치로 회귀하면 되지만익수자 발생위치를 식별하기 어려운 협시계, 야간에 발생 또는 사고인지에 대하여 시간지연이 있는 경우 익수자 위치로 회귀하기가 어렵다. 이런 상황에서 가장 효과적인 구조조선법은 윌리암스 턴으로 알려져 있다. 익수자 구조를 위한 윌리암스 턴에 대한 다양한 연구들이 국,내외에서 진행되어왔다. 이 연구들의 공통점은 선박의 다양화 및 대형화에 따라 IAMSAR에서 일률적으로 권고하고 있는 윌리암스 턴 방법으로는 익수자가 발생위치로 적절하게 회귀하기 어렵다는 것을 전제로 하고 있다. 본 연구에서는 실습선을 이용한 실선실험을 통해 가장 효율적인 윌리암스 턴 회두각 값을 찾아 실습선에 항해사관들의 익수자 사고 발생에 대한 비상대응능력을 향상시키고, 실선실험을 통해 얻은 효율적인 윌리암스 턴 회두각도출에 대한 기준을 컨테이너 모델선박을 이용한 시뮬레이션 실험에 적용하여 컨테이너선의 최적의 윌리암스 턴 회두각을 도출하였다. 최종적으로 실습선과 컨테이너 모델선박들의 선회성 지수 와 추종성 지수를 이용하여 실험을 통해 도출된 최적의 윌리암스 턴 회두각을 산출할 수 있는 추정식을 제안하고자 한다. |Today, the number of Man Over Board(MOB) accidents in the sea has steadily increased along with an increase in the number of ships around the world . In addition, it causes decreasing the overlap between crew members moving that ship have become bigger and the crew have been decreased. These situations have made it difficult to recognize as soon as MOB occurred. International Maritime Organization(IMO) adopted SOLAS Chapter III regulation 17-1 as a measure to increase the number of MOB accident in the sea, made it compulsory that all ships must have plans and procedures for recovery persons from the water. the 91st Maritime Safety Committee approved MSC.1/Circ 1447 (GUIDELINES FOR THE DEVELOPMENT OF PLANS AND PROCEDURES FOR RECOVERY OF PERSONS FROM THE WATER). In order for these measures to increase the probability of recovery persons from water, Recovery manoeuvre that can quickly and accurately return to the MOB position should be implemented. the International Aeronautical and Maritime Search And Rescue(IAMSAR) have recommended 3 kinds of recovery manoeuvre. There are Williamson Turn, Scharnov Turn, Single Turn. These have each merits and demerits, and different methods of implementation. If the duty officer immediately recognizes the occurrence of MOB, can throw the life-buoy with self igniting lights and smoke signal and can chase the MOB position with visually checking light and smoke. But, it is difficult to return to the MOB position. if there is time delay to recognize the MOB accident, or MOB accident occur in the night time or in dense fog. In this situation, the most effective recovery manoeuvre is known as Williamson Turn. A variety of studies has been conducted on the Williamson Turn both inside and outside. The commonality of these studies is based on the assumption that under the recommended standard Williamson Turn by IAMSAR, it is difficult to properly return to the MOB position. On this study, we found the most efficient Williamson Turn’s turning angle through the real ship experiment, Improving the emergency response ability of Hanbada officer to the MOB accident, and the criteria for efficient Williamson Turn’s turning angle obtained form real ship experiment were applied to simulation ship model experiment using the container ship model to derive the most efficient Williamson Turn’s turning angle of container ship. Finally, propose the estimation formula that can produced the most efficient Williamson Turn’s turning angle derived from experiments for the training ship and container ship using the index of turning ability(K) and index of responsiveness to the helm of the training ship and container ship.