전기 추진 시스템의 운용 알고리즘 설계 및 에너지 효율성 분석
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 오진석 | - |
dc.contributor.author | 이헌석 | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T04:18:26Z | - |
dc.date.available | 2020-07-22T04:18:26Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12412 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283960 | - |
dc.description.abstract | Ships have long been used as a means to transport large quantities of goods. Most modern ships have propulsion systems equipped with low-speed diesel engines, steam turbines, or gas turbines. However, the demand for eco-friendly ships and smart ships is increasing owing to rising fuel oil prices. Furthermore, the regulations on ship emissions such as sulfur oxide and nitrogen oxide have led to the transition from existing mechanical propulsion systems to hybrid and electric propulsion systems. since the early 20th century, countries such as the U.S.A. and Russia have been applying electric propulsion technology to commercial vessels. Since the development of electric power technology, research has been underway to equip ships with equipment such as batteries and shaft generator motors. Various vessel propulsion systems and operation modes have been developed due to the development of such equipment and environmental regulations. In this paper, we compared and analyzed the energy efficiency of hybrid power and propulsion systems in container vessels. Power management systems compatible with existing mechanical propulsion systems are not applicable in the case of hybrid powered propulsion systems. Therefore, this paper proposed a suitable operation algorithm for a hybrid powered propulsion system. For energy comparison and numerical analysis, a ship-power model, main engine fuel characteristic model, generator fuel characteristic model, propulsion motor efficiency model, shaft generator model, and battery efficiency model were developed. The proposed integrated engineering control algorithm was applied to verify the energy efficiency through simulations. The operation data of an actual container ship was used to compare the energy efficiency for different configurations of the ship power and propulsion system. Furthermore, a comparative analysis of the energy efficiencies of the propulsion and power systems was performed via simulation | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 제 1 장 서 론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 동향 3 1.2.1 국외 동향 3 1.2.2 국내 동향 5 1.3 연구 목표 및 내용 6 제 2 장 추진 및 전력 시스템 8 2.1 추진 시스템 8 2.1.1 기계식 추진 시스템 10 2.1.2 전기식 추진 시스템 12 2.2 전력 시스템 16 2.2.1 교류기반 전력 시스템 17 2.2.2 직류기반 전력 시스템 19 제 3 장 통합 기관 제어 시스템 21 3.1 선박 운항 데이터 22 3.2 전력 관리 시스템 25 3.2.1 발전기 부하분담 운전 27 3.2.2 부하 제어 및 관리 28 3.2.3 전력 관리 시스템 알고리즘 29 3.2.4 배터리 연계형 전력 관리 시스템 31 3.2.5 통합 기관 제어 시스템 34 제 4 장 가상선박 설계 및 모델링 41 4.1 가상선박 설계 및 모델링 방향 41 4.2 데이터 보간 및 다항식 회귀 44 4.2.1 데이터 보간 44 4.2.2 다항식 회귀 51 4.3 선박 선속-출력 모델 53 4.4 메인 엔진 연료특성 모델 59 4.5 발전기 연료특성 모델 60 4.6 추진 전동기 효율 모델 64 4.7 배터리 효율 모델 66 4.8 축 발전기 효율 모델 70 제 5 장 시뮬레이션 72 5.1 2,500 TEU 컨테이너선 73 5.2 6,800 TEU 컨테이너선 88 제 6 장 검토 및 고찰 99 제 7 장 결론 103 감사의 글 105 참고문헌 107 | - |
dc.format.extent | 116 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 전기 추진 시스템의 운용 알고리즘 설계 및 에너지 효율성 분석 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 2 | - |
dc.contributor.alternativeName | hunseok Lee | - |
dc.contributor.department | 대학원 기관공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 기관공학과 | - |
dc.description.degree | Doctor | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 이헌석. (2020). 전기 추진 시스템의 운용 알고리즘 설계 및 에너지 효율성 분석. | - |
dc.subject.keyword | Hybrid power system, Hybrid electric drive, Hybrid propulsion system, Specific fuel oil consumption, Shaft generator motor, Propulsion motor | - |
dc.title.translated | Operational Algorithm Design and Energy Efficiency Analysis of Electric Propulsion System | - |
dc.contributor.specialty | 메카트로닉스 전공 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001565▲200000283960▲ | - |
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