한국해양대학교

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트랙기반의 수중로봇 구조 및 추진체 설계 연구

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dc.contributor.advisor 최형식 -
dc.contributor.author 이재헌 -
dc.date.accessioned 2020-07-22T04:18:37Z -
dc.date.available 2020-07-22T04:18:37Z -
dc.date.issued 2020 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12427 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283889 -
dc.description.abstract In this thesis, The design of UTR(Underwater Track Robot) which has the benefit of Remotely Operated Vehicle and Track Robot. The UTR was designed to be able to operated in 100m water. It is connected with the USV(Unmmaned Surface Vehicle), and able to follow the path of USV. Its body is linked by a cable with the USV which has power and communication line inside. The control box, motor cylinders, and harmonic cylinders were designed in order to resist the pressure under 100 m water. The control box is located in the back side of body. The motor driving part which is located in the front of the body, is covered by horning pipes, so that it can be a water proof. The total mass estimate of UTR is calculated as 100 kg. The driving part of UTR was designed to maximize the efficiency and speed using 150 W motors. Then, the motor capacity of the driving part and water proof of them were studied. For the driving part and control box, pressure-resistant analysis and buckling analysis enduring the pressure of the 100 m depth were performed. In addition, the dynamics of UTR, the design of the caterpillar wheel and its width on the soft sediment were studied. -
dc.description.tableofcontents 목 차 List of Tables ⅲ List of Figures ⅳ Abstract ⅴ 1. 서 론 1.1 연구배경 1 1.2 수중 로봇 및 수중 트랙 로봇의 조사 3 1.2.1 트랙 기반의 수중로봇 3 1.2.2 트랙 기반의 수중 로봇의 연구 필요성 7 2. UTR의 설계 2.1 설계 절차 8 2.2 UTR의 개념설계 9 2.2.1 UTR의 운용 개념 9 2.2.2 UTR의 설계 목표 10 2.2.3 UTR의 개념 설계 11 2.3 UTR의 구동부 부하 설계 12 2.3.1 노면 부하 계산 12 2.4 구동부 설계 15 2.4.1 구동부 메커니즘 15 2.4.2 구동부 모터 및 하모닉드라이브 선정 16 2.4.3 구동부 상세 설계 및 최종설계 22 2.5 UTR의 무한궤도(Caterpillar wheel) 설계 22 2.5.1 무한궤도 형상 설계 23 2.5.2 무한궤도 모델의 상세 제원 24 2.6 선체 구성 및 조립 26 2.6.1 선체 구성 종합 26 2.6.2 최종 설계 27 3. UTR의 내압 해석 3.1 실린더 및 컨트롤 박스의 두께 선정 28 3.2 실린더 및 컨트롤 박스의 내압해석 30 3.2.1 실린더 및 컨트롤 박스의 물성치 30 3.3.2 해석 조건 및 경계 조건 32 3.3.3 내압 해석 34 3.3.4 좌굴 해석 36 4. UTR의 운동 모델링 4.1 UTR 모델 38 4.2 UTR의 3자유도 운동방정식 40 4.3 UTR의 운동 모델링 시뮬레이션 42 5. 결론 참고문헌 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 트랙기반의 수중로봇 구조 및 추진체 설계 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2020. 2 -
dc.contributor.department 대학원 기계공학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation 이재헌. (2020). 트랙기반의 수중로봇 구조 및 추진체 설계 연구. -
dc.title.translated Study on design for structure and propelling system of track based Under water Robot -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001565▲200000283889▲ -
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해운항만물류학과 > Thesis
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