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트롤 어선 선종의 조종성능 추정 정도 향상에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 이춘기 -
dc.contributor.author 김수형 -
dc.date.accessioned 2020-07-22T04:18:37Z -
dc.date.available 2020-07-22T04:18:37Z -
dc.date.issued 2020 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12428 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283971 -
dc.description.abstract Only a few studies related to the manoeuvring characteristics of fishing vessels have been reported, because most fishing vessels are not subject to the International Maritime Organization(IMO) manoeuvrability standards. In addition, since the construction scale is smaller than that of merchant ships, empirical formulas, rather than model tests, are use to predict the manoeuvring characteristics at the design stage due to time and budget savings. Nevertheless, because no empirical formula is developed for fishing vessels, the empirical formula developed for merchant ships is applied in its place. However, since the characteristics of hull shape parameter in particular and of fishing vessels and merchant ships are clearly different, prediction errors will occur. Therefore, in this study, the modified empirical formula was derived by including the characteristic parameters of target fishing vessels in the Kijima et al.(1990) formula to improve the accuracy in predicting the manoeuvring characteristics of the target fishing vessels. Simulating the turning-motions of the target fishing vessels using the modified empirical formula yielded an average error of 6% compared with the sea trial test of full scale ships. Hence, our results reproduce the test data more accurately than the Kijima et al.(1990) formula. In the future, the modified empirical formula derived through this study will enable a prediction of the manoeuvring characteristic of fishing vessels at the design stage and an improvement in ship safety and fishing efficiency in the narrow fishing port or in the fishing ground. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 동향 및 목적 4 1.3 연구 내용 및 한계 5 2. 조종운동 수학모델 10 2.1 좌표계 11 2.2 조종운동 방정식 11 2.2.1 선체에 작용하는 힘과 모멘트 15 2.2.2 프로펠러에 작용하는 힘 15 2.2.3 타에 작용하는 힘과 모멘트 17 2.3 경험식 22 2.3.1 선미 형상을 고려하지 않은 경험식 22 2.3.2 선미 형상을 고려한 경험식 26 3. 경험식의 유효성 검증 30 3.1 대상 선박 선정 30 3.2 조종 유체력 미계수 도출 31 3.3 선회운동 시뮬레이션 수행 38 3.3.1 수행 조건 38 3.3.2 수행 결과 38 3.3.3 수행 결과 분석 47 4. 보정 경험식 도출 49 4.1 대상 선박 선정 49 4.2 선형 특성 계수 확인 51 4.3 조종 유체력 미계수 분석 57 4.4 보정 경험식 도출 67 4.4.1 상관관계 그래프 68 4.4.2 경험식 도출 87 5. 보정 경험식의 유효성 검증 94 5.1 조종 유체력 미계수 도출 94 5.2 선회운동 시뮬레이션 수행 100 5.2.1 수행 조건 100 5.2.2 수행 결과 100 5.2.2 수행 결과 분석 108 5.3 간섭 계수 값에 대한 고찰 110 6. 요약 및 결론 113 참고문헌 115 -
dc.format.extent 118 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 트롤 어선 선종의 조종성능 추정 정도 향상에 관한 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2020. 2 -
dc.contributor.alternativeName Kim Su Hyung -
dc.contributor.department 대학원 항해학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 항해학과 -
dc.description.degree Doctor -
dc.identifier.bibliographicCitation 김수형. (2020). 트롤 어선 선종의 조종성능 추정 정도 향상에 관한 연구. -
dc.subject.keyword 트롤 어선, 보정 경험식, 선형 특성 계수, 상관관계 -
dc.title.translated A study on the improvement of the accuracy of fishing vessels manoeuvrability prediction -
dc.contributor.specialty 해사기술안전 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001565▲200000283971▲ -
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해운항만물류학과 > Thesis
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