Detailed Information
- Title
- 해운업의 포트폴리오 구축 및 VaR 측정
- Author(s)
- 조서빈
- Keyword
- Shipping Company, KOSPI, PEF(Private Equity Fund), Portfolio, Value at Risk(VaR), Risk Management
- Issued Date
- 2020
- Publisher
- 한국해양대학교 대학원
- URI
- http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12446
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283953
- Abstract
- 해운업은 국가기간산업으로서 지속적인 투자가 필요하다. 그러나 해운기업의 입장에서 선박을 신조 발주하거나 중고 선박 등을 취득하는 과정에서 막대한 자산이 소요되는 반면, 해운시황의 변동에 따른 경기 민감성이 크므로 경기 순행시점에 합리적인 가격으로 선대를 확보하고 경기 역행시점에는 무리한 투자를 지양하고 재무구조와 경영을 안정화하는 것이 중요하다.
이 연구는 해운기업에 대한 적절한 투자를 장려하기 위하여 진행되었다. 이를 위하여 해운기업 투자를 위한 포트폴리오를 구축하고, 이에 따른 위험을 측정하기 위하여 VaR(Value at Risk) 개념을 활용하였다. 이를 위하여 실증대상을 코스피 시장에 상장된 해운기업을 투자대상으로 설정하고, 2016년부터 2018년까지 3개년도 동안의 일일 데이터를 수집하여 연구를 수행했다. 이를 통해 투자에 적합한 포트폴리오를 구축하고 VaR를 측정하였다.
10개 해운기업을 대상으로 적정 포트폴리오를 구축하고 VaR를 통하여 투자 위험을 측정함으로써 수익률을 검증하고 투자 우선순위를 설정하여 투자 효과를 극대화 하고자 하였다. 이때, 대한해운, 팬오션, 한진 세 곳에 적정 비율로 투자를 실시하였을 때 기대할 수 있는 최대 수익률이 5.95%로 나타났다.
VaR를 측정하기 위하여 세 가지 모형을 활용하였다. 첫째, 이동평균모형으로 투자를 실시하였을 때 1% VaR는 498,288,526원, 5% VaR는 493,642,280원이었고, 둘째, 역사적 시뮬레이션 모형을 통해 측정한 결과 1% VaR는 720,389,155원, 5% VaR는 460,244,662원이었다. 셋째, 이 투자 포트폴리오에 대한 Conditional Value at Risk(CVaR)를 측정하였을 때 1% CVaR 값은 980,650,023원, 5% CVaR 값은 627,327,651원으로 나타났다. 위의 세 가지 방법으로 포트폴리오 수익률의 VaR를 계산한 결과, CVaR값이 가장 큰 결과 값을 가지는 것으로 나타났다.
이 논문에서는 우리나라 해운기업 주식 투자를 위한 효과적인 포트폴리오를 구축함에 있어서 대상 선사의 선박 포트폴리오와 시황을 함께 고려하였다는 점에서 시사점을 찾을 수 있다. 대한해운, 팬오션은 드라이 벌크 운송을 전문으로 하는 선사로, 벌크 운임 변동에 따른 경기 민감성이 높으나, 장기운송계약 등을 통해 꾸준한 운임수입을 유지하거나 사선(Owned Ship)을 보유함으로써 불황시기에 적은 영향을 받게 된다. 한진의 해운사업부의 경우, 전용선사업과 특수화물 운송, 선박 임대를 통해 고정수익을 창출할 것으로 기대된다.
한편, 이 논문에서는 코스피에 상장된 우리나라 해운기업의 주식종목을 통해 포트폴리오를 구축하고 포트폴리오에 대한 VaR를 측정하였으나, 우리나라 해운기업 가운데 일부만이 코스피에 상장되어 있으며, 이들 역시 운송창고업으로 분류되어 있는 한계점을 가진다. 또 논문에서 사용된 데이터는 과거의 데이터이므로, 2019년 이후의 글로벌 경기와 운임 변동, 거시경제변수의 변동에 따라 실제 결과와 상반될 가능성이 높다는 한계가 있다. 그리고 실제 투자를 진행할 경우, 매매수수료, 매매차익 대상 배당소득세 등에 대한 고려 또한 수반되어야 한다.|The shipping industry is a national infrastructure industry and requires continuous investment. However, shipping companies need huge assets in building new vessels or acquiring second-hand ships. On the other hand, it is important to secure fleets at reasonable prices at the time of economic cycle, as the economy is highly sensitive to shipping fluctuations. At the time of economic recession, it is important to avoid excessive investment and stabilize the financial structure and management.
This study was conducted to encourage appropriate investment in shipping firms. A portfolio was built for investment in shipping companies, and the risks were measured using the concept of Value at Risk (VaR). The empirical subject of this paper was set as a shipping company listed in the KOSPI market, and the study was conducted by collecting daily data for three years from 2016 to 2018. Based on these results, a suitable portfolio was established and VaR was measured.
This study was aimed to maximize return on investment by building the appropriate portfolio for 10 shipping companies and measuring the investment risk through VaR to verify the returns and set investment priorities. According to the research results, the maximum return that can be expected when investing at appropriate ratios in Korea Line, Pan Ocean, and Hanjin Co., Ltd. was 5.95%.
Three methods were used to calculate VaR. First, when investing with moving average model, 1% VaR was 498,288,526 won and 5% VaR was 493,642,280 won. Second, as a result of the historical simulation model, 1% VaR was 720,389,155 won and 5% VaR was 460,244,662 won. Third, when measuring the Conditional Value at Risk (CVaR) for this investment portfolio, the 1% CVaR value was 980,650,023 won and the 5% CVaR value was 627,327,651 won. As a result of calculating VaR of portfolio returns by the above three methods, the CVaR value has the largest result value.
In this paper, we can find the implications in considering the market with the owner's fleets in constructing an effective portfolio for stock investment in Korean shipping companies.
Korea Line, Pan Ocean, is a shipping company that specializes in dry bulk transportation. Maintaining steady freight income through long-term contracts of affreightment or owner's fleet will have little impact during the recession.
Hanjin's shipping division is expected to generate fixed profits through its leased line business, special cargo transportation and hire out vessels.
In this study, stocks of Korean shipping companies listed in KOSPI are constructed as portfolios and VaR is measured. However, only a few of Korean shipping companies are listed on KOSPI. It is a pity that they are divided into a larger category of transport depots. This paper has the following limitations. First, since the data used in the paper are historical data, it is highly likely to be in conflict with actual results due to changes in global economy, freight rates, and macroeconomic variables since 2019. Second, when investing in real investments, additional trading fees and dividend income tax on gains and losses should be considered.
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