선박관리 기업의 안전품질 시스템과 안전품질 담당자의 역량이 선박 안전운항과 고객만족에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 신용존 | - |
dc.contributor.author | 정영민 | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-31T08:40:10Z | - |
dc.date.available | 2021-01-31T08:40:10Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12513 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000342813 | - |
dc.description.abstract | 해운산업에서의 새로운 국제협약 발효 및 관련규제 강화 등으로 인하여 선박관리의 전문화의 필요성이 커짐에 따라 선박관리 기업의 역할이 다양해지고 있으며, 선박의 해양 안전사고의 예방을 위한 해운기업의 안전관리 체계 구축 및 이를 통한 체계적인 선박관리가 요구되고 있어, 안전품질 관리 시스템이 선박관리 기업의 서비스 품질을 결정하는 중요한 요소 중 하나가 되었다. 선박관리 기업에서는 선박의 운항을 위하여 강제적으로 요구되는 국제안전관리규약(ISM Code) 뿐만 아니라 품질, 환경, 안전보건 등 다양한 ISO 경영시스템 도입 및 인증획득, 그리고 더 나아가 화주의 선사에 대한 자체 인증제도 및 평가의 요구사항 등을 반영하여 좀 더 우수한 안전품질 시스템 구축을 꾀하고 있으며, 이로 인하여 기업 내 안전품질 시스템을 담당하고 있는 인적자원의 역량 및 역할도 다양해지고 있다. 본 연구에서는 선박관리 기업의 우수한 안전품질 시스템과 이를 구축하고 이행하고 있는 안전품질 담당자의 역량이 실질적으로 선박의 안전운항 확보에 미치는 영향, 더 나아가 고객만족 향상에 어느 정도 영향을 미치는지 분석함으로써 선박관리 기업의 궁극적인 목적인 선박의 안전운항 확보와 이를 통한 고객만족 향상을 위한 관리 방향을 제시하고자 한다. 연구를 위하여 선행논문 등 문헌연구를 통하여 추출된 각 변수의 요인들을 토대로 설문지를 구성하여 실증연구를 진행하였으며, 회수된 설문의 통계처리를 위하여 SPSS의 다중회귀분석과 분산분석을 실시하여 선박관리 척수, 안전관리 담당자 수 및 관리 선종에 따라 안전품질 시스템 수준에 차이가 날 수 있음을 파악하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 선박관리 기업의 안전품질 시스템은 선박의 운항손실, 사고, 선박운항 관련 부적합, 규정위반 및 PSC 지적 등의 선박안전운항 지표를 줄이는 것으로 나타났으며, 안전품질 시스템은 선박 관리 척수를 늘리고 안전관리를 확보함으로써 수준을 향상시킬 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 선박관리 기업의 안전품질 시스템은 선박 관리, 인적자원의 역량, 비상상황에 대한 대응 능력 및 업무 피드백 등 고객의 기대를 충족시켜 만족도에 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 선박관리 기업의 안전품질 담당자의 역량은 선박의 운항손실, 사고, 선박운항 관련 부적합, 규정위반 및 PSC 지적 등의 선박안전운항 지표를 줄이는 것으로 나타났다. 넷째, 선박관리 기업의 안전품질 담당자의 역량은 선박 관리, 인적자원 역량, 비상상황에 대한 대응 능력 및 업무 피드백 등 고객의 기대를 충족시켜 만족도에 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 선박의 운항손실, 사고, 선박운항 관련 부적합, 규정위반, PSC 지적 발생은 선박관리를 위탁하고 있는 고객의 만족도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. The role of ship management companies has been diversified as the need for specialization of ship management has increased due to the entry into force of new international conventions and strengthening of related regulations in the shipping industry. In addition, the construction of a safety management system for shipping companies to prevent marine safety accidents by ships and systematic ship management through this are required. Therefore, the safety quality management system has become one of the important factors in determining the service quality of ship management companies. In addition to the International Safety Management Code (ISM Code), which is compulsory for the operation of ships, ship management companies are trying to establish a better safety quality system by reflecting the introduction and certification of various ISO management systems, such as quality, environment, safety and health, and furthermore, the self-assessment programme and evaluation requirements for shipping companies by their shippers. As a result, the competence and roles of human resources in charge of the safety quality system of ship management companies are becoming diversifying. This study analyzes the impact of the ship management company's excellent safety quality system and the competence of the safety quality manager who is building and implementing it actually have an effect on securing the safe operation of ships and furthermore, to what extent it affects the improvement of customer satisfaction. Then, I would like to suggest the management direction for securing the safe operation of ships, which is the ultimate goal of a ship management company, and for improvement of customer satisfaction through this. For this study, an empirical study was conducted by constructing a questionnaire based on the factors of each variable extracted through literature research, including the preceding papers, and multiple regression analysis and analysis of variance of SPSS were conducted for statistical processing of the collected questionnaires to identify that level of the safety quality system may vary depending on the vessel management scale, the number of safety management personnel, and types of management vessel, and the following results were obtained. First, it shows that the ship management company's safety quality system has reduced ship's safety operation indicators, including ship's operational loss, accidents, non-conformities related to ship operation, violation of regulations, and PSC deficiencies. And safety quality system has been shows to be able to improve the level by increasing the number of ship management and securing safety management personnel. Second, it shows that the safety quality system of a ship management company has played a positive role in customer satisfaction by meeting their expectations, such as ship management, competence of human resources, abilities to respond to emergency situations, and business feedback. Third, it shows that the competence of the safety quality manager of ship management companies has reduced ship's safety operation indicators, including ship's operational loss, accidents, non-conformities related to ship operation, violation of regulations, and PSC deficiencies. Fourth, it shows that the competence of a safety quality manager of ship management companies has played a positive role in customer satisfaction by meeting their expectations, such as ship management, competence of human resources, abilities to respond to emergency situations, and business feedback. Fifth, it shows that ship's operational loss, accidents, non-conformities related to ship operation, violation of regulations, and PSC deficiencies has had negative effects on the satisfaction of customers who have entrusted their ship management to ship management companies. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 방법 및 구성 3 제2장 이론적 고찰 6 2.1 선박관리업 6 2.1.1 선박관리업의 정의 6 2.1.2 선박관리업의 역할 및 유형 7 2.1.3 국내 선박관리 기업 현황 10 2.2 연구변수의 분석 11 2.2.1 안전품질 시스템 11 2.2.2 안전품질 담당자 역량 26 2.2.3 선박 안전운항 32 2.2.4 고객만족 42 제3장 연구의 설계 46 3.1 연구모형 46 3.2 연구가설 46 3.2.1 선박관리 기업의 안전품질 시스템과 선박의 안전운항 및 고객 만족과의 관계 46 3.2.2 선박관리 기업의 안전품질 담당자 역량과 선박의 안전운항 및 고객만족과의 관계 48 3.2.3 선박의 안전운항과 고객만족과의 관계 49 3.3 변수의 조작적 정의 50 3.3.1 안전품질 시스템 50 3.3.2 안전품질 담당자 역량 51 3.3.3 선박 안전운항 51 3.3.4 고객만족 52 제4장 실증분석 53 4.1 조사의 개요 53 4.1.1 조사 시기 및 대상 53 4.1.2 설문지 문항 53 4.2 표본의 일반적 특성 54 4.3 측정변수의 타당성 및 신뢰성 검증 56 4.3.1 타당성 검증 56 4.3.2 신뢰성 검증 59 4.4 선박관리 기업특성에 따른 안전관리 실태 분석 60 4.5 연구 가설 검증 65 4.5.1 가설 검증 65 4.5.2 가설 검증 결과의 요약 74 제5장 결론 75 5.1 연구결과의 요약 75 5.2 연구의 한계점 및 향후 연구방향 77 참고문헌 78 부 록 84 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 글로벌물류대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 선박관리 기업의 안전품질 시스템과 안전품질 담당자의 역량이 선박 안전운항과 고객만족에 미치는 영향 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 8 | - |
dc.contributor.department | 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 정영민. (2020). 선박관리 기업의 안전품질 시스템과 안전품질 담당자의 역량이 선박 안전운항과 고객만족에 미치는 영향 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001758▲200000342813▲ | - |
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