액화천연가스 운반선의 저용량 압축기와 강제 기화기의 병렬운전 제어시스템
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 김윤식 | - |
dc.contributor.author | 류승각 | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-31T08:40:17Z | - |
dc.date.available | 2021-01-31T08:40:17Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12529 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000340261 | - |
dc.description.abstract | Natural Boil-Off Gas (NBOG) generation during laden voyage of the LNG (Liquefied Natural Gas) Carrier is inevitable because Natural Gas (NG) generally liquefied below –160℃ in the atmospheric state and continuously evaporated by small heat ingress from relatively hot outside. The generated NBOG affects the cargo tank pressure increase, and the Gas Management System (GMS) for LNG Carriers is closely related to the maintenance of the cargo tank pressure and the fuel gas supply system for the main boiler. One of the main problems with LNG Carriers is the handling of NBOG from cargo tanks, but NBOG is generally used as the main boiler fuel for steam production in steam turbine propulsion systems to save cost. In order to save the CAPEX (CAPital EXpenditures) of the natural fuel gas supply system of the main boiler, a system optimization design was conducted to reduce the number of equipment and reduce the capacity of the equipment. In this paper, newly developed GMS were developed to achieve the unmanned automatic operation control system, Unmanned GMS Control System (UGCS), including the parallel operation control system between the LD (Low Duty) compressor and the forcing vaporizer, the parallel operation control system between the LD compressors, and the cargo tank pressure control system. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 목적 1 1.3 연구 내용 3 제2장 액화천연가스 운반선 구성 5 2.1 화물 시스템 5 2.1.1 화물 탱크 5 2.1.2 화물 배관 시스템 9 2.1.3 펌프 및 압축기 11 2.2 추진시스템 및 통합자동화 시스템 27 2.2.1 추진시스템 27 2.2.2 통합자동화 시스템 31 제3장 연료 가스 공급시스템 최적화 설계 34 3.1 열 및 물질 평형 기반 고찰 34 3.1.1 저용량 압축기 34 3.1.2 가스 가열기 35 3.1.3 강제 기화기 36 3.1.4 주 스팀터빈 및 주 보일러 36 3.1.5 가스관리시스템 37 3.2 화물 탱크 압력 제어 44 3.2.1 화물 탱크 압력 제어시스템 44 3.2.2 화물 탱크 배출 제어시스템 45 3.2.3 운항 방식 선택 47 제4장 개발된 새로운 GMS 제어 49 4.1 저용량 압축기 제어시스템 49 4.2 강제 기화기 제어시스템 51 4.3 가스 가열기 제어시스템 52 4.4 저용량 압축기와 강제 기화기 병렬운전 제어시스템 52 4.5 화물 탱크 압력 제어시스템 55 4.6 저용량 압축기 병렬운전 제어시스템 59 제5장 동적 시뮬레이션 61 5.1 동적 시뮬레이션 61 5.1.1 동적 시뮬레이션 테스트 61 5.1.2 새로운 GMS의 동적 모델링 63 5.2 새로운 GMS의 시뮬레이션 86 5.2.1 저용량 압축기와 강제 기화기 병렬 운전 실험 86 5.2.2 화물 탱크 압력 제어 실험 98 5.2.3 저용량 압축기 2대 병렬운전 제어 실험 106 5.3 천연가스 운반선 적용 실험 110 제6장 결 론 114 6.1 연구 결과 114 참고문헌 116 | - |
dc.format.extent | 117 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 액화천연가스 운반선의 저용량 압축기와 강제 기화기의 병렬운전 제어시스템 | - |
dc.title.alternative | Parallel Operation Control System of LD Compressor and Forcing Vaporizer for LNG Carrier | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 8 | - |
dc.contributor.alternativeName | Lyu, Sung Kak | - |
dc.contributor.department | 대학원 기관공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 기관공학과 | - |
dc.description.degree | Doctor | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 류승각. (2020). 액화천연가스 운반선의 저용량 압축기와 강제 기화기의 병렬운전 제어시스템 | - |
dc.subject.keyword | 저용량 압축기 | - |
dc.subject.keyword | 강제 기화기 | - |
dc.subject.keyword | 화물 탱크 압력 | - |
dc.subject.keyword | 병렬 운전 | - |
dc.subject.keyword | 제어 시스템 | - |
dc.subject.keyword | 액화천연가스운반선 | - |
dc.subject.keyword | 증발가스 | - |
dc.subject.keyword | 가스 관리 시스템 | - |
dc.subject.keyword | 천연가스 | - |
dc.contributor.specialty | 전기전자제어공학전공 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001758▲200000340261▲ | - |
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