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해운기업의 비즈니스 인텔리전스(BI) 시스템을 통한 CRM 고도화에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 신용존 -
dc.contributor.author 정구석 -
dc.date.accessioned 2021-01-31T08:40:39Z -
dc.date.available 2021-01-31T08:40:39Z -
dc.date.issued 2020 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12566 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000342990 -
dc.description.abstract A Study On The Advancing CRM System through Business Intelligence(BI) System in Shipping Company - Focus on the case of K Korean Shipping Company - An era has already begun where the data dominated. An Analog world is changing rapidly in a digital world and a number of enterprises are rushing into digital transformation to survive global competition. As customer's demands have become more various and sophisticated in rapidly changing business environments. BI (Business Intelligence) systems become more important to support systematical decision-making. BI systems were started as a tool for management innovation, but now It is expanded with a tool of A2D(Analog To Digital) and becoming the company's core system. But, in the shipping industry, Digital transformation is considered to have entered the beginning stage, even in worldwide leading company. Recently in Korean shipping industry, Many shipping companies continued customer-focused management activities through the introduction and operation of CRM systems to overcome the long recession. But the outstanding results could not be achieved. In order to overcome and upgrade the existing CRM system operation problems, the Korean shipping companies are attempting to introduce and operate the BI system, but the related study is almost nonexistent and prior studies are far from Korean shipping industry characteristics and practice. The purpose of this study is to provide practical help that can develop into a BI process suitable for the Korean shipping companies and accumulate professional knowledge through K company's practice, even though it is still in the introduction stage and undergoes trial and error. K company introduced several BI process, such as tele-sales, online-sales, Salesforce and etc. and it is still in early stage, but it is possible that the concept will be expanded and activated when it is used in collaboration with additional BI processes, and Salesforce process is expected to do a key role in the BI process. The prerequisites for the Success of K company's BI process includes the possibility of balancing the external introduction process (Tableau, Salesforce, etc.) with its own backbone system (ICC), acceptability for the changes in the container shipping market, clear objectives and utilization plans from an enterprise-wide perspective, and empathy of employees. As a result, It is impossible to see results at once in a short period, so it is necessary to prioritize the activities or programs of the organization and maximize the utility by expanding the domestic process to overseas areas. Most of all, Customer satisfaction will always be the biggest criterion. -
dc.description.tableofcontents 제 1장 서론 1 제 1절 연구의 필요성과 연구 목적 1 제 2절 연구의 방법과 구성 2 제 2장 이론적 배경 4 제 1절 BI의 등장 배경과 정의 및 발전방향 4 1. BI의 도입 이유와 배경 4 2. BI의 정의와 내용 5 3. BI의 발전방향 11 제 2절 BI 프로세스 및 시스템 운영 분류 13 1. BI의 요소 기술 13 2. BI의 실현 메카니즘 15 제 3절 BI 시스템의 성공요인 17 제 3 장 CRM 고도화를 위한 BI 시스템 도입, 운영 사례분석 21 제 1절 K사의 CRM 운영 실태 21 1. 분석 CRM (Analytical CRM) 프로세스 21 2. 운영 CRM(Operational CRM) 프로세스 23 3. 협업 CRM(Collabolative CRM) 프로세스 25 제 2절 K사의 CRM 고도화를 위한 BI 도입 26 1. K사의 텔레세일즈 26 2. K사의 온라인세일즈 29 3. K사의 데이터마이닝 프로그램 (Tableau) 33 4. K사의 세일즈포스 34 제 3절 CRM 고도화를 위한 BI 도입 효과 42 1. 기존 CRM 프로세스의 문제점 42 2. BI 도입을 통한 도입 효과 45 제 4장 외항해운 기업의 성공적인 BI 도입을 위한 방안 50 제 1절 K사의 BI 도입 및 실행 계획과 문제점 50 1. K사의 BI 실행 계획 50 2. K사의 BI 도입 상의 문제점 53 제 2절 K사와 타사 BI 도입 및 운용 현황 비교 55 제 3절 CRM 고도화를 위한 BI 시스템 개선 방안 58 제 5장 결론 62 제 1절 연구 결과의 요약 62 제 2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 64 66 -
dc.format.extent 68 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 글로벌물류대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 해운기업의 비즈니스 인텔리전스(BI) 시스템을 통한 CRM 고도화에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Advancing CRM System through Business Intelligence(BI) System in Shipping company : Focus on the case of K Korean Shipping Company -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2020. 8 -
dc.contributor.alternativeName Chung, Koo Suk -
dc.contributor.department 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation 정구석. (2020). 해운기업의 비즈니스 인텔리전스(BI) 시스템을 통한 CRM 고도화에 관한 연구 -
dc.subject.keyword business intelligence -
dc.subject.keyword digital transforamtion -
dc.title.partName K선사의 사례를 중심으로 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001758▲200000342990▲ -
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해운항만물류학과 > Thesis
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